Els científics corroboren que la Moreneta era blanca

Ahir es va fer públic a Montserrat l'estudi dels investigadors sobre la talla de fusta de la Verge. Les radiografies de la imatge han confirmat el que apuntaven la majoria d'historiadors: era blanca i es va anar enfosquint fins al negre actual, primer pel fum i després per les coloracions que li van donar en diverses restauracions. També s'ha pogut comprovar que es va reimplantar l'escultura del nen i les mans de la Moreneta que havien estat destruïdes en la guerra del Francès.
Els científics corroboren que la Moreneta era blanca
Ahir es va presentar a Montserrat l'estudi

Els científics corroboren que la Moreneta era blanca

Ahir es va fer públic a Montserrat l'estudi dels investigadors sobre la talla de fusta de la Verge. Les radiografies de la imatge han confirmat el que apuntaven la majoria d'historiadors: era blanca i es va anar enfosquint fins al negre actual, primer pel fum i després per les coloracions que li van donar en diverses restauracions. També s'ha pogut comprovar que es va reimplantar l'escultura del nen i les mans de la Moreneta que havien estat destruïdes en la guerra del Francès.
La Moreneta era blanca. Ahir es van presentar a l'Abadia de Montserrat els resultats de les anàlisis que els investigadors van començar a primers de febrer. Les anàlisis van consistir en un estudi físic de les característiques externes i radiografies de la talla de fusta. La popular Moreneta, feta probablement a finals del segle XII, mostrava en aquestes radiografies senyals d'una policromia original de color blanc en les carnadures de l'escultura. L'enfosquiment dels colors es va anar fent, amb molta probabilitat, per l'acció del fum dels ciris que se li posaven. Posteriorment, durant el Renaixement, en una restauració es va donar una capa de color marró a les carnadures, i a mitjans del XIX es va pintar la capa més negra que es veu en l'actualitat. A banda d'això, les radiografies també han permès veure com es van reimplantar l'escultura del nen i les mans de la Mare de Déu, que es van fer malbé durant la guerra del Francès per l'acció vandàlica d'uns soldats, que probablement també es va endur gran part de la policromia romànica original. L'estudi ha determinat també que la imatge es va fer amb fusta d'àlber i que l'escultura està en perfecte estat de conservació, per la qual cosa només es van haver de cohesionar alguns trossos de pintura de la zona de les galtes.