Els candidats a alcalde de Barcelona competeixen al Twitter abans de fer-ho a les urnes

Ja no és cap novetat que les campanyes electorals també s'estenguin a internet, on tots els candidats tenen el seu web, i a les xarxes socials. La prova és que tots aquests webs de campanya incorporen enllaços a galeries d'imatges, de vídeos, de vegades a les presentacions, i gairebé sempre hi ha botons amb colors corporatius que porten els visitants cap a llocs com el Facebook o el Twitter.
Els candidats a alcalde de Barcelona competeixen al Twitter abans de fer-ho a les urnes
@janquim

Els candidats a alcalde de Barcelona competeixen al Twitter abans de fer-ho a les urnes

Ja no és cap novetat que les campanyes electorals també s'estenguin a internet, on tots els candidats tenen el seu web, i a les xarxes socials. La prova és que tots aquests webs de campanya incorporen enllaços a galeries d'imatges, de vídeos, de vegades a les presentacions, i gairebé sempre hi ha botons amb colors corporatius que porten els visitants cap a llocs com el Facebook o el Twitter.
Actualitzat
Twitter

El logotip del Twitter és un ocell que piula.

En realitat, se suposa que la pretensió és a la inversa, portar gent des d'aquests espais compartits cap als llocs propis, per reblar el clau de l'argumentari o acabar de convèncer els que han mostrat interès en un color polític.

En el cas de Barcelona, els candidats també han fet servir aquests recursos. El que es presenta aquí és només una mirada objectiva sobre les dades que cadascun d'ells pot mostrar ara mateix.

De més a menys seguidors

El 3cat24 endreça els resultats d'aquesta recerca no pas en l'ordre de més regidors actuals per grup ni tampoc en el que les enquestes volen anticipar, sinó segons que tinguin més seguidors al Twitter, per establir aquesta eina de missatges limitats als 140 caràcters com un indicador, si més no, del grau d'adhesió obtingut en aquest entorn. Les dades corresponen a les 12 del migdia del dijous 5 de maig.

Xavier Trias és @xaviertrias al Twitter i hi té 4.390 seguidors. Segueix 1.518 usuaris (ràtio de 2,9). Ha emès més de 4.700 tuits i apareix en 292 llistes. Es presenta així: "Sóc el candidat de @CiU a l'Alcaldia de Barcelona!".

La seva pàgina al Facebook "agrada" a 4.500 persones.

Jordi Portabella és @jordiportabella al Twitter i hi té 1.960 seguidors. Segueix 1.747 usuaris (ràtio d'1,1). Ha emès més de 750 tuits i consta a 103 llistes.

En la seva presentació admet que el compte no és del tot personal: "Twitter de Jordi Portabella i de l'equip municipal d'ERC a l'Ajuntament de Barcelona".

La seva pàgina al Facebook "agrada" a 1.665 persones. També té un perfil personal amb gairebé cinc mil contactes.

Jordi Hereu és @hereu2011 al Twitter i hi té 1.769 seguidors. Segueix 624 usuaris (ràtio de 2,8). Ha emès prop de 1.300 tuits i se'l troba en 95 llistes.

Es presenta mostrant que és un compte d'equip de campanya: "Twitter oficial de la candidatura de Jordi Hereu."

La seva pàgina al Facebook "agrada" a 1.838 persones.

Ricard Gomà és @ricardgoma al Twitter i hi té 861 seguidors. Segueix 968 usuaris (ràtio de 0,8). Ha emès 250 "tuits" i apareix en 44 llistes.

També es presenta amb l'accent en la seva condició actual: "Candidat a les properes eleccions municipals a BCN per ICV-EUiA. Per una ciutat ecològica i inclusiva, amb participació als barris. Per una BCN de les persones."

No disposa de pàgina al Facebook però sí d'un perfil personal, amb prop de 3.200 contactes.

Alberto Fernández Díaz és @alberto2011xbcn al Twitter, on té 963 seguidors. Segueix a 1.135 usuaris (ratio 0,8). Ha emès 561 "tuits" i consta en 52 llistes. 

Es presenta en castellà d'aquesta manera: "Soy el Candidato del Partido Popular @ppcatalunya a la alcaldía de Barcelona".

La seva pàgina al Facebook "agrada" a 675 persones.

Canvis i conclusions


Com que les dades provenen d'un moment determinat, just després de publicar aquesta peça poden variar, més o menys de pressa segons que els mateixos usuaris de les xarxes esmentades vulguin incidir en les xifres. Però serveixen si més no com un indicador clar de tres qüestions que val la pena atendre.

Primera: els candidats acudeixen a aquests espais de conversa sovint empesos i guiats pels seus equips de campanya. Excepte el cap de llista per Barcelona del PP, tots han considerat el Twitter un recurs necessari.

Segona: els números de seguidors i gent que mostra la seva satisfacció no és un baròmetre electoral però potser sí que demostra la capacitat de cada candidat i cada equip per trobar incidència mitjançant internet. No hi ha cap raó, i ja s'ha demostrat, per concloure d'aquesta capacitat un resultat o un altre quan es procedeixi al recompte de vots.

Tercera: el futur immediat. Caldrà observar què passa l'endemà de les eleccions i al cap de cent dies. El que sigui elegit alcalde, mantindrà aquesta aparent disposició a la conversa amb els ciutadans? I els altres? L'ús d'aquestes eines en campanya, anticipa un ús des del govern i l'oposició? Els que ho deixin córrer, s'acomiadaran dels seus seguidors o s'esfumaran sense dir res?

NOTÍCIES RELACIONADES