Els camions no podran circular per l'N-II des de Maçanet fins a la Jonquera a partir del 2 d'abril

Els camions que volen circular per les comarques gironines hauran de passar per l'AP-7, però tindran bonificacions d'entre el 25 i el 50% segons el recorregut. Abertis haurà de pagar 600.000 euros i les administracions, 2 milions: 1.300.000 euros el govern espanyol i 700.000, la Generalitat.
Els camions no podran circular per l'N-II des de Maçanet fins a la Jonquera a partir del 2 d'abril
Bàscara

Els camions no podran circular per l'N-II des de Maçanet fins a la Jonquera a partir del 2 d'abril

Els camions que volen circular per les comarques gironines hauran de passar per l'AP-7, però tindran bonificacions d'entre el 25 i el 50% segons el recorregut. Abertis haurà de pagar 600.000 euros i les administracions, 2 milions: 1.300.000 euros el govern espanyol i 700.000, la Generalitat.
Redacció Actualitzat
El pas dels camions de més de 12 tones estarà prohibit a l'N-II a l'abril

El pas dels camions de més de 12 tones estarà prohibit a l'N-II a l'abril (Foto: ACN)

El 2 d'abril és la data perquè els camions de més de 12 tones no puguin circular per la carretera N-II des de Maçanet de la Selva fins a la Jonquera. El govern i el Ministeri de Foment ja tenen redactat el conveni que recull aquest acord i ara només falta que els serveis jurídics de les dues administracions el revisin.

Segons recull el conveni, aquests vehicles hauran de passar per l'AP-7 i se'ls aplicaran bonificacions d'entre el 25 i el 50% del peatge. En concret, els de llarg recorregut, de pas per la demarcació de Girona, tindran una bonificació del 25%, mentre que per als trajectes interns serà del 50%.

Per fer front a aquestes bonificacions, es preveu que la concessionària d'autopistes Abertis haurà de pagar 600.000 euros i les administracions, 2 milions: 1.300.000 euros els haurà d'abonar el govern espanyol i els 700.000 restants, la Generalitat.

Els transportistes hi estan en contra

L'Associació de Transportistes gironins, Asetrans, però, no hi està d'acord. El seu portaveu, Carles Palacios, creu que caldria tancar l'N-II, perquè "realment provoca accidents", i obrir el pas lliure de camions per l'autopista. "Per què els transportistes han de pagar la meitat del problema?", s'ha preguntat.

Tot plegat després que el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, avancés al programa "Àgora" de TV3 que "seria ben sensat que l'endemà de Setmana Santa fos una mesura en vigor".

Els veïns, satisfets però amb matisos

La mesura, previsiblement, acabarà amb les protestes dels veïns de Bàscara, que ja fa més d'un mes que tallen cada dia l'N-II. Els veïns es reuniran en assemblea per decidir si posen fi a la protesta o bé si la mantenen fins que sigui efectiva una prohibició que els satisfà, però que lamenten que no s'hagi aplicat abans. Actualment, la plataforma de veïns de Bàscara talla el trànsit pel mig del poble cada dia durant una hora, al matí i al vespre.

"Fins que no veiem que els camions surten de l'N-II, continuarem cada matí a la carretera", ha apuntat Eugènia Carbó, una de les portaveus de la plataforma. Des del col·lectiu Prou Camions N-II tenen molts dubtes i recelen del fet que la data sigui definitiva. Per això, ja avancen que el dia 3, l'endemà de la data fixada, també sortiran a la carretera. "Si els camions no hi són, ens n'anirem", ha afegit Carbó.

A l'Ajuntament de Bàscara han explicat que encara no se'ls ha comunicat aquesta última data de forma oficial. L'alcalde, Lluís Lloret, ja va expressar el seu malestar per aquest incompliment i fins i tot va parlar d'"incompetència" dels polítics en no haver estat capaços de solucionar el problema en els terminis anunciats.

L'accident mortal d'una veïna a Vilamalla el 31 de gener passat va ser la gota que va fer vessar el got.

Uns 30.000 vehicles circulen cada dia per la Nacional II -una tercera part, camions-, en la qual el risc de patir un accident greu és molt elevat. Desviar el pas dels camions per l'AP-7 podria reduir un 35% el volum de trànsit al pas pel nucli de la població.