La carretera N-340 al seu pas per Roda de Berà
La carretera N-340 al seu pas per Roda de Berà
Madrid

Els camions no podran circular per alguns trams de l'N-340 i l'N-240 a Catalunya

El Consell de Ministres aprova les compensacions a les autopistes perquè els vehicles de gran tonatge tinguin una rebaixa del 50%

RedaccióActualitzat

El Consell de Ministres ha aprovat aquest divendres l'esperada solució per a una reivindicació que ve de lluny, la del pas de camions per l'N-340 i l'N-240.

El pas de vehicles de gran tonatge queda prohibit, a partir d'aquest diumenge, a diversos trams d'aquests dues carreteres. Les alternatives són les autopistes de peatge AP-7 i AP-2, que passen paral·leles a aquestes vies.

 

 

Compensacions a les autopistes

De fet, el que s'ha aprovat en aquest Consell de Ministres són dos reials decrets que compensen les autopistes perquè facin una rebaixa del 50% en els peatges per als transportistes. Amb aquesta mesura es pretén millorar la seguretat viària i rebaixar la congestió i la contaminació.

En el cas de l'N-340, es tracta del tram entre Peníscola i l'Hospitalet de l'Infant, i entre Altafulla i Vilafranca del Penedès. Pel que fa a l'N-240, la prohibició afecta el tram entre les Borges Blanques i Montblanc.

 

 

 

La mesura vol donar resposta a les reivindicacions veïnals, després d'anys de protestes per l'alta sinistralitat en alguns trams d'aquestes vies.

 

 

Un pas encara insuficient

El territori ho veu com una solució provisional i consideren que la mesura és encara insuficient. Alcaldes afectats demanen que la N-240 s'amplii a dos carrils i que s'alliberi el peatge de l'AP-2.

A més, aquest migdia, una trentena de persones d'una plataforma d'entitats i partits de Lleida i les Garrigues per on passa l'N-240 han desplegat dues pancartes davant la subdelegació del govern de l'estat a Lleida. Ramon Queralt, portaveu plataforma "RescAP-2", explica que el que reclamen és que la desviació i bonificació de camions cap a l'AP-2 s'extengui al tram pendent Les Borges-Lleida-Soses que és el tram més conflictiu i que acumula més accidents de trànsit. Així com el tram de Montblanc al Pla de Santa Maria.

 

"El què han fet des de les Borges a Montblanc soluciona una part del problema i a partir de Montblanc fins al Pla de Santa Maria és ben bé una prevenda política que no soluciona res. Pertant,  això desmostra que aquí hi ha hagut un canvi de cromos i nosaltres hem quedat fora."

 

El delegat del govern de l'Estat a Lleida ha fet seva la reivindicació dels manifestants per millorar la seguretat d'aquesta via.

Pels municipis afectats pel pas de la N-340 tampoc n'hi ha prou amb les mesures aprovades pel govern de Pedro Sánchez. Malgrat que la reivindicació és antiga i ha costat moltes víctimes a la carretera, els alcaldes de la zona, com el de l'Aldea, Daniel Andreu, volen "una via gratuïta, ràpida segura".

"Aquestes mesures que ara s'exposen damunt de la taula són ben rebudes com qualsevol millora, faltaria més, però no es corresponen al desig del territori que ens correspondria tenir una via gratuïta ràpida i segura."

 

 

La N-340 a les Terres de l'Ebre té molts quilòmetres amb un sol carril per sentit i amb línia contínua que no permet els avançament. També s'hi estan fent nombroses rotondes. Els col·lectius veïnals consideren que això ha fet que la via mai més sigui fluida i continuarà congestionada, i demanen una gratuïtat real per als usuaris i pels camions a l'AP-7. Com diu Llorenç Navarro de la plataforma "AP-7Gratuïta", perquè el decret preveu la gratuïtat de l'autopista per als usuaris habituals i sempre que facin servir el Teletac.

"Volen fer entedre a tots els ciutadans que per circular per autopistes i autovies haurem de pagar. I a això és al que nosaltres diem que no. Ja paguem dels nostres impostos."

 

 

Transportistes

El sector del transport no està conforme amb la mesura. Consideren que malgrat la rebaixa en els peatges, el fet que estiguin obligats a circular per l'autopista, fa que considerin el pagament un impost afegit, segons Josep Lluís Aymat, president de la Federació de Transportistes de Tarragona.

"Entenem que el pagament d'un peatge encara que sigui parcial, pel fet d'usar obligadament l'autopista, no és un peatge sinó que és un nou tribut sense cap base legal per establir-lo en el sector del transport i des d'aquest punt de vista ho rebutgem absoutament."

 

Diumenge, els Mossos d'Esquadra instal·laran controls pròxims a les entrades de l'autopista, com a reforç i recordatori de la nova mesura.  

ARXIVAT A:
Trànsit
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut