L'asteroide 21 Lutetia durant la màxima aproximación de la misión Rosetta (ESA)
Barcelona

Els asteroides primitius han rebut milions d'impactes des de la seva formació

Un estudi amb participació catalana reconstrueix les col·lisions

RedaccióActualitzat

Des que es van formar, fa 4.565 milions d'anys, els asteroides no han quedat intactes, sinó que han estat objectiu d'impactes constants, un bombardeig que els ha moldejat, unit i fraccionat fins a convertir-los en el que veiem avui. Aquesta és la conclusió d'un estudi en què ha participat l'Institut de Ciències de l'Espai (IEEC-CSIC).

Els científics han reconstruït la història de les col·lisions a partir d'un model físic que reprodueix el procés al llarg del temps i compara els resultats amb la informació que es té en aquests moments sobre els meteorits anomenats condrites. Aquestes roques, "tot i ser els primers cossos consolidats al voltant del Sol, conserven les ferides causades per impactes innombrables", ha explicat l'investigador de l'IEE-CSIC Josep Maria Trigo. El treball es publica a la revista Astrophysical Journal.

En una nota, els investigadors expliquen que les mides dels asteroides que hi ha al cinturó situat entre l'òrbita de Mart i Júpiter "indica que cadascun d'aquests objectes ha estat bombardejat almenys uns cent milions de vegades per projectils de més de vint centímetres".

Per elaborat el model, els científics van reproduir les característiques físiques de l'asteroide 21 Lutetia, on són visibles els cràters fruit dels impactes.

Diverses agències espacials plantegen missions d'exploració d'asteroides.