Els accidents de trànsit suposen unes pèrdues de 16.000 milions d'euros a l'Estat

Els accidents de trànsit a Espanya suposen pèrdues econòmiques per valor de 16.000 milions d'euros l'any o, el que és el mateix, cada ciutadà paga uns 400 euros l'any per fer front als accidents a les carreteres. Són xifres que es treuen dels pressupostos de l'Estat, però n'hi ha d'altres de privades, com ara les indemnitzacions. Des de principis d'any, les asseguradores paguen molt menys per les seqüeles dels accidents de trànsit i, en canvi, no han rebaixat el preu de les pòlisses.
Els accidents de trànsit suposen unes pèrdues de 16.000 milions d'euros a l'Estat
Les asseguradores, molt criticades

Els accidents de trànsit suposen unes pèrdues de 16.000 milions d'euros a l'Estat

Els accidents de trànsit a Espanya suposen pèrdues econòmiques per valor de 16.000 milions d'euros l'any o, el que és el mateix, cada ciutadà paga uns 400 euros l'any per fer front als accidents a les carreteres. Són xifres que es treuen dels pressupostos de l'Estat, però n'hi ha d'altres de privades, com ara les indemnitzacions. Des de principis d'any, les asseguradores paguen molt menys per les seqüeles dels accidents de trànsit i, en canvi, no han rebaixat el preu de les pòlisses.
Al novembre del 2003, el govern del PP va aprovar la modificació de la llei que estableix els barems que han d'aplicar els jutges a l'hora d'imdemnitzar una víctima d'accident de trànsit. Espanya ja era un dels països de la UE que menys pagaven a les víctimes, però ara, amb la reducció de més del 50% d'alguns barems, és el país on les companyies d'assegurances paguen pitjor. Amb l'antiga llei, una lumbàlgia es pagava a 9.400 euros. Ara, només se'n paguen 3.600, menys de la meitat. La llei no ha modificat els preus de les lesions medul·lars, però, en canvi, elimina del llistat de preus més de 90 seqüeles, la majoria de dolors residuals, com els mals de cap. Altres barems com els de les cicatrius cranials o els infarts posttraumàtics han desaparegut de la llista i les companyies no n'han d'assumir cap cost. Les associacions de víctimes d'accidents de trànsit han alertat d'aquest presumpte abús de les companyies d'assegurances. Denuncien que són doblament víctimes, per l'accident i per la indemnització. D'altra banda, l'advocat Octavi Lunes critica que si el que es buscava era reduir la sinistralitat, el que haurien de fer és endurir el Codi Penal. Precisament, la Direcció General de Trànsit estudia la possibilitat que les actituds de conducció temerària siguin jutjades per la via penal. La Unió Europea ha posat la data del 2010 com a límit per rebaixar més d'un 50% els accidents de trànsit, i Espanya és dels països que tenen més feina a fer. Els experts, però, lamenten que s'hagin rebaixat primer les indemnitzacions de les víctimes, abans d'endurir les penes dels infractors. A Espanya hi ha 27 milions de vehicles, protagonistes de xifres tan esgarrifoses com les que indiquen que hi ha 15 morts cada dia per accident de trànsit, i 450 ferits de gravetat.