Un panell de la T1 de l'aeroport de Barcelona-el Prat mostra els horaris d'arribada d'avions (ACN)
Un panell de la T1 de l'aeroport de Barcelona-el Prat mostra els horaris d'arribada d'avions (ACN)
Sant Joan Despí

El vol es retarda? Les entitats de consum recorden quan tens dret a indemnització

Les entitats de consum recorden que, si el retard supera les tres hores, i encara que sigui per una avaria, es pot demanar una compensació

RedaccióActualitzat

Coincidint amb la temporada d'estiu, les organitzacions que vetllen pels drets dels consumidors recorden que les companyies aèries estan obligades a indemnitzar en cas de grans retards encara que el motiu sigui una avaria. El reglament europeu de transport aeri estableix compensacions de 250 a 600 euros, en funció de la durada del trajecte, per a retards de, com a mínim, tres hores que no siguin imputables a causes extraordinàries, com per exemple el mal temps.

Des de l'OCU i FACUA destaquen que els usuaris tenen dret a la indemnització encara que el motiu del retard sigui una errada tècnica. De fet, remarquen que aquesta norma només té tres excepcions. És a dir, que només hi ha tres supòsits que no admeten indemnització per avaria:

-que l'avaria sigui fruit d'un sabotatge que es pugui demostrar

-que hi hagi hagut un atac terrorista

-que l'avió tingui defectes de fàbrica

De fet, la justícia europea va sentenciar el 2009 que els passatgers tenien dret a indemnització per retards superiors a tres hores, encara que l'aerolínia els oferís un vol alternatiu. El tribunal volia evitar, d'aquesta manera, les cancel·lacions encobertes.

 

 

L'Agència Catalana del Consum subratlla que els passatgers tenen dret que se'ls pagui l'allotjament, desplaçaments, menjar, beguda i sistemes de comunicació (com dues trucades o correus electrònics) en cas que el retard superi les 5 hores. Aquests drets també es tenen abans, en funció del retard i la durada del vol.

-de 2 hores o més per a vols de 1.500 km o menys,

-de 3 hores o més per a vols més llargs efectuats dins de la UE i per a altres vols d'entre 1.500 i 3.500 km

-de 4 hores o més per a vols de més de 3.500 km efectuats fora de la UE

-de 5 hores o més per a tots els vols

Un retard de 5 hores o més dóna dret a la devolució de l'import del bitllet en un termini de 7 dies.

NOTÍCIES RELACIONADES
Anar al contingut