El vell "turisme de borratxera" per a joves europeus es disfressa de colònies esportives

El lema "Sun, sex and sangria", que durant anys havia servit per vendre les destinacions de costa de l'Estat espanyol, ja no està de moda. Els operadors turístics europeus, especialment els britànics, prefereixen evitar les "tres esses", sobretot l'última, per millorar la seva imatge. Però que no ho diguin no significa que el "turisme de borratxera" hagi quedat enterrat. Ara, les agències de viatges camuflen aquesta promesa de beguda barata i disbauxa sota una oferta de colònies esportives per a joves, com la Calellafest o la Saloufest.
El vell "turisme de borratxera" per a joves europeus es disfressa de colònies esportives
Salou

El vell "turisme de borratxera" per a joves europeus es disfressa de colònies esportives

El lema "Sun, sex and sangria", que durant anys havia servit per vendre les destinacions de costa de l'Estat espanyol, ja no està de moda. Els operadors turístics europeus, especialment els britànics, prefereixen evitar les "tres esses", sobretot l'última, per millorar la seva imatge. Però que no ho diguin no significa que el "turisme de borratxera" hagi quedat enterrat. Ara, les agències de viatges camuflen aquesta promesa de beguda barata i disbauxa sota una oferta de colònies esportives per a joves, com la Calellafest o la Saloufest.
Felip Gordillo Actualitzat
Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Engegar/Aturar Silenciar Pujar el volum Disminuir el volum Instruccions per interactuar amb el player
imatge
Els operadors turístics britànics han après a cuidar les aparences. El que el 1995 es publicitava amb un cartell que deia "Tens dues setmanes de borratxera i disbauxa" és ara un aparentment inofensiu paquet de vacances esportives.

El Club 18-30 és el responsable d'aquest cartell, d'un que exaltava "L'estiu del 69" i d'un altre que deia: "No tot és sexe, sexe i sexe, també hi ha una mica de sol i platja". Campanyes com aquesta van convertir els operadors turístics com Club 18-30 o com 2wenties en autèntics fenòmens mediàtics, però també els van posar en l'ull de l'huracà. L'autoritat britànica que vetlla pel contingut dels anuncis (l'ASA) va rebre nombroses queixes per aquestes campanyes.

El problema de l'alcoholisme entre els joves també va generar cert rebuig cap a aquestes companyies. Se les acusava de promocionar la beguda entre els adolescents. Malgrat les queixes, el negoci no desapareix perquè el pastís segueix sent massa gros. Es calcula que només al Regne Unit més de 250.000 persones són clients d'aquest tipus de paquets.

La solució de les agències de viatges: camuflar el seu producte. En els últims anys han sortit diversos campus que amb l'excusa de l'esport continuen venent el "sun, sex and sangria" de sempre. Els nous viatges organitzats prometen activitats, però també una intensa vida nocturna. Les seves destinacions són Salou, Calella, Lloret de Mar o Eivissa.

Un breu cop d'ull al web de Saloufest ho deixa clar: "Un pub. Un club. Un altre club. Un noi vestit de Power Ranger bevent d'una sabata. Un altre club. Un guàrdia de seguretat que et persegueix, mentre fuges despullat de la piscina de l'hotel". És el text promocional del que ells mateixos defineixen com "el més gran festival d'esports per a estudiants que existeix". Els missatges al Facebook d'aquest i d'altres viatges també són bastant clars.

La Saloufest té lloc aquest final de març i està organitzada per Ilovetour. Calella també té les seves colònies esportives organitzades per empreses britàniques, la Calellafest. I a Lloret de Mar s'hi organitza la TourFest a finals d'abril. Els preus oscil·len al voltant dels 300 euros per una setmana.

Els viatges realment ofereixen activitats esportives. La majoria d'aquestes empreses s'han associat amb Team Link, una empresa que es dedica a organitzar viatges esportius. En el seu web, però, no es poden veure les imatges de begudes i festes nocturnes.

Un fenomen creixent amb el nou segle

El turisme sexual i "de borratxera" no és nou, però l'esclat dels vols de baix cost a principis de la dècada del 2000 el va convertir en un fenomen de masses. Des del 2005 es va començar a popularitzar aquest concepte a Catalunya i les Balears per l'allau de joves europeus, especialment britànics, que arribaven amb vols barats per passar uns dies de festa.

La destinació més popular d'aquest tipus de viatges són les Balears, concretament Eivissa. Amb el temps s'han anat diversificant i ara també ofereixen Xipre i algunes illes gregues. França, Itàlia i Alemanya tampoc se n'escapen.

VÍDEOS RELACIONATS