El túnel del tren llançadora que unirà Barcelona amb l'aeroport començarà a perforar a mitjans del 2017

El túnel del tren llançadora que unirà Barcelona amb l'aeroport començarà a perforar a mitjans del 2017

El túnel del tren llançadora que unirà Barcelona amb l'aeroport començarà a perforar a mitjans del 2017

ACN El Prat de Llobregat.-La tuneladora que ha de perforar el túnel del tren llençadora que unirà Barcelona amb l'aeroport del Prat començarà a treballar a mitjans del 2017, tal i com ha anunciat aquest dissabte el ministre de Foment en funcions, Rafael Catalá, en una visita a les obres. Al novembre, està previst iniciar els treballs de preparació de l'accés de la tuneladora a la terminal T1 amb tractaments del terrenys mitjançant injeccions 'jet grouting' i el pou d'extracció. A finals d'any s'iniciarà el muntatge de la tuneladora i a mitjans del proper any començaria a perforar. Actualment els treballs es concentren en al zona de la boca oest del túnel, on s'han executat el 70% de les estructures. Català ha posat aquesta obra com a exemple del "compromís" del govern espanyol amb Catalunya.

En la zona on es concentren actualment els treballs, la boca oest del túnel, s'han realitzat 18.270m2 de pantalles contínues de formigó i 57.530m2 d'excavació entre pantalles. En total s'han fet servir 10.740m3 de formigó en lloses de fons i alçats de murs i 6.140 tones d'acer. A més, s'han tractat 16.450m3 de terreny amb la tècnica d'injeccions 'jet grouting'. D'altra banda s'han desviat els serveis existents en l'aparcament de la terminal T2 i l'entorn de l'actual estació de Rodalies, com aigua, contra incendis, reg, telecomunicacions, llum, sanejament i línies elèctriques de mitja i baixa tensió. El 10 d'octubre es va iniciar l'execució dels murs pantalla que configuraran la futura estació. En l'actual estació de al T2, s'han fet ja les modificacions previstes a l'andana, la via, l'electrificació i les instal·lacions de seguretat i comunicacions. Actualment, s'està treballant en l'execució del nou vestíbul provisional que permetrà la demolició parcial de l'actual per poder continuar les obres. El futur nou accés a l'Aeroport tindrà una longitud total de 4.495 metres i s'iniciarà en l'enllaç amb la línia d'amplada convencional Barcelona-Tarragona, transcorrent en doble via fisn a la T1, amb una parada a la T2. Segons Foment, l'element més destacat serà un túnel de 3.385 metres, dels quals 2.830 s'excavaran amb tuneladora i els restants seran trams entre pantalles. El túnel tindrà un diàmetre de 10,6 metres i una profunditat màxima de 25,8 metre. Aquest tindrà una longitud de 1.364 metres en el primer tram fins a l'estació intermodal de la T2 i 1.466 des d'aquetsa fins a la T1. El tipus de tuneladora que es farà servir és del tipus EPB (Escut de Pressió de Terres), que és de característiques similars a les utilitzades per a la construcció dels túnels de l'AVE a Barcelona, Montcada i Reixac i Girona. Aquetsa té una cap giratori amb instruments de tall, una sèrie d'obertures per on extreure les terres excavades i uns cilindres hidràulics que empenyen el cap conra el terreny, avançant així en la perforació. A mesura que avança, la mateixa tuneladora va col·locant les 2.855 dovelles que conformaran l'estructura circular. Per al desenvolupament complet de les obres, es tractaran més de 130.000m3 de terres amb 'jet grouting' per a la compactació i millora de les propietats del terreny, s'utilitzaran més de 24.000 tones d'acer i 49.000m3 de formigó i s'executaran més de 50.000m2 de pantalles, que suposaran l'excavació de més de 316.000m3 de terres. El projecte suposa una inversió de 272 MEUR, dels quals 268,4 corresponen a obres i 3,6 als contractes d'assistència tècnica i coordinació de seguretat i salut. Català ha volgut "identificar aquesta obra amb el compromís del govern espanyol i del Ministeri de Foment amb Catalunya i amb les infraestructures ferroviàries". Ha afegit també que "més de nou milions de persones es podran beneficiar d'aquesta infraestructura, que farà absolutament competitiu el sistema ferroviari respecte a qualsevol altre transport", ja que s'estima que el tren llançadora connecti Sants amb la T1 en 19 minuts.