El Telèfon de l'Esperança rep gairebé 20.000 trucades el 2013 i està desbordat
El Telèfon de l'Esperança supera el seu "rècord històric" després de gairebé arribar a les 20.000 trucades l'any passat, als 45 anys. L'entitat està "desbordada" per la falta de recursos per fer front a l'augment de la demanda.
La presidenta de la Fundació Ajuda i Esperança, Maria Rosa Buxarrais, que ha atribuït les xifres a la crisi, ha admès que l'organització està "desbordada" per la falta de recursos econòmics per fer front a l'augment de la demanda.
El 73% del total d'usuaris són dones, d'entre 31 i 70 anys, solteres o vidues (53%) i que viuen a la demarcació de Barcelona (50%).
"La majoria truquen angoixades i fins i tot algunes en estat límit", ha dit Buxarrais, que ha revelat que unes 200 persones han manifestat desitjos suïcides, que es cataloguen com a "situacions límit" i es deriven a un professional.
La principal preocupació és "tot allò relacionat amb les relacions entre adults", com baralles derivades de problemes econòmics, angoixa a l'entorn laboral i rebuig social, entre altres motius.
El 42% dels usuaris del telèfon tenen algun tipus de malaltia mental diagnosticada, sobretot ansietat i depressió, tot i que "el factor més comú entre totes les persones són les dificultats econòmiques, que deriven en molts altres problemes".
Contenir l'angoixa
A l'altra banda del telèfon hi ha 200 voluntaris formats per contenir l'angoixa dels seus interlocutors i informar-los dels recursos públics dels quals disposen per poder superar la seva situació.
"Ells no jutgen, sinó que atenen i acompanyen de manera incondicional els qui els parlen", ha manifestat Buxarrais, que ha exalçat el valor terapèutic de l'escolta activa, una tasca per la qual la Fundació Ajuda i Esperança, que gestiona el servei, va ser reconeguda amb la Creu de Sant Jordi el 2009.
El Telèfon de l'Esperança és el 93 414 48 48.