El Suprem dels EUA aixeca els límits a les donacions a les campanyes electorals

El Tribunal Suprem dels Estats Units ha autoritzat les contribucions il·limitades de les grans empreses a les campanyes polítiques, en una senmtència que podria influir en les eleccions legislatives del pròxim mes de novembre. En una votació de cinc a quatre, el Suprem ha dictaminat que les grans empreses poden gastar diners sense límit en suport o en oposició als candidats a la presidència dels EUA o al Congrés. La decisió, molt esperada, n'anul·la una altra del Suprem del 1990 segons la qual el govern podia prohibir que les empreses gastessin diners en propaganda que promogués expressament l'elecció o el rebuig d'un candidat.
El Suprem dels EUA aixeca els límits a les donacions a les campanyes electorals
Washington

El Suprem dels EUA aixeca els límits a les donacions a les campanyes electorals

El Tribunal Suprem dels Estats Units ha autoritzat les contribucions il·limitades de les grans empreses a les campanyes polítiques, en una senmtència que podria influir en les eleccions legislatives del pròxim mes de novembre. En una votació de cinc a quatre, el Suprem ha dictaminat que les grans empreses poden gastar diners sense límit en suport o en oposició als candidats a la presidència dels EUA o al Congrés. La decisió, molt esperada, n'anul·la una altra del Suprem del 1990 segons la qual el govern podia prohibir que les empreses gastessin diners en propaganda que promogués expressament l'elecció o el rebuig d'un candidat.
Actualitzat
El Suprem dels EUA revoca els límits al finançament electoral.

El Suprem dels EUA revoca els límits al finançament electoral.

La decisió manté vigent el requisit de divulgació pel qual les empreses que gasten més de 10.000 dòlars anuals en la producció o difusió d'avisos electorals han d'informar-ne la Comissió Electoral Federal, indicant els noms i adreces de qualsevol persona que hagi aportat més de 1.000 dòlars per a la propaganda. Així mateix, continua el requisit que si un anunci polític no està autoritzat per un candidat o un comitè polític la difusió ha de deixar clar qui és el responsable del contingut, amb el nom i direcció del grup que dóna suport a aquesta propaganda.

La decisió respon a una demanda presentada pel grup conservador Ciutadans units contra la Comissió Electoral Federal. El grup havia al·legat que la comissió havia violat la seva llibertat d'expressió quan va intervenir per impedir l'ús de diners d'empreses en la promoció i difusió de "Hillary: The Movie", una pel·lícula que criticava durament a la llavors senadora Hillary Clinton durant la campanya de 2008 per a la candidatura presidencial demòcrata.

La Comissió Electoral va argumentar que la pel·lícula expressava clarament oposició a l'elecció de Clinton i estava, per tant, subjecta a les lleis de campanya electoral que impedeixen l'ús de diners de les empreses per a la difusió d'avisos electorals i que requereixen la divulgació de la identitat dels donants.