Moscou

El submarí militar rus està enganxat a una infraestructura de vigilància que pesa 60 tones

Pinten bastos en les aigües del Pacífic, on un submarí rus es va quedar atrapat ahir a 190 metres de profunditat amb set tripulants a bord. Quan arrossegaven el batiscaf militar fins a un banc de sorra des d'on reflotar-lo, els equips de rescat s'han adonat que l'aparell està enganxat als cables d'una antena de la vigilància costera fixada amb una àncora de 60 tones. Això complica el rescat, que s'està fent a contra rellotge perquè l'autonomia d'aire i electricitat dins la nau només assegurarà la supervivència dels mariners fins dilluns.

Actualitzat
Equips de rescat de l'Armada russa treballen contra rellotge per salvar els set tripulants d'un submarí militar atrapat des d'ahir a 190 metres de profunditat en aigües del Pacífic, amb reserves d'aire i energia elèctrica per resistir fins dilluns. Això és el que ha assegurat el cap adjunt de l'estat major de la flota russa, Vladímir Pepeliayev, desmentint les primeres informacions que donaven només 24 hores d'habitabilitat. En principi creien que una xarxa de pescadors havia provocat l'accident en enredar-se al timó del batiscaf; un AS-28, que feia una immersió rutinària a un centenar de quilòmetres al sud de la ciutat de Petropavlosk de Kamtxatka, a l'extrem oriental de Rússia. Un total de nou vaixells de la flota del Pacífic van arribar al lloc dels fets per intentar reflotar la nau i, aquesta tarda s'han posat mans a l'obra al temps que han sol·licitat ajuda internacional davant una operació que des de bon principi s'ha previst complicada. El primer pas era poder subjectar el submarí per poder-lo arrossegar. Això ho han aconseguit amb la intenció de portar la nau a un banc de sorra des d'on reflotar-lo. Però ben aviat s'han adonat que la nau no estava atrapada amb les xarxes d'uns pescadors, sinó amb els cables d'una antena de vigilància. Enganxat a una àncora de 60 tones El submarí està literalment lligat a una antena enclavada al fons del mar amb una àncora que pesa 60 tones. El comandant de la flota del Pacífic, Víctor Fedorov, admet ara que l'optimisme inicial s'està enterbolint perquè caldrà reflotar no només el batiscaf sinó tota la infraestructura, és a dir, amb l'antena inclosa. És clar que els 6.000 quilos d'àncora no es podran hissar, i per això la intenció és provocar una explosió per esmicolar-la i alliberar el cos a reflotar. Si la maniobra, que s'augura difícil i arriscada, no sortís bé, en aquest cas no es descarta rescatar els mariners en profunditat, la qual cosa no és menys difícil, segons els comandants. Davant aquestes dificultats, Rússia ja ha demanat ajuda a la comunitat internacional i ha trobat resposta als EUA, el Regne Unit i el Japó, que han enviat robots submarins. La tripulació s'ha pogut comunicar amb els comandaments militars i han declarat que es troben bé. A bord del submarí, l'AS-28, la temperatura és de 5 graus, però els tripulants tenen vestits tèrmics. L'Armada russa compta amb quatre batiscafs com l'AS-28, de 13 metres de llarg i 5,7 metres d'altura, que van ser dissenyats per rescatar "en sec" les tripulacions dels submarins de guerra. L'aparell està dotat d'un nus d'entroncament que li permet acoblar-se amb l'escotilla dels submarins i evacuar fins a deu persones en cada viatge. Aquest tipus de batiscaf va ser utilitzat sense èxit en les tasques de rescat del submarí nuclear "Kursk", que es va enfonsar el 12 d'agost del 2000 al mar de Barentz i en què van morir els seus 118 tripulants.
Anar al contingut