Pla mig del síndic de greuges de Vic, Joan Sala, aquest dilluns a la tarda al seu despatx. Imatge del 5 de març de 2018 (Horitzontal).
Pla mig del síndic de greuges de Vic, Joan Sala, aquest dilluns a la tarda al seu despatx. Imatge del 5 de març de 2018 (Horitzontal).

El Síndic Municipal de Greuges de Vic obre les portes amb el repte d'incorporar els ciutadans a la solució dels conflictes

ACN Vic.-El Síndic Municipal de Greuges de Vic es posa en marxa i aquest dilluns a la tarda ha obert les portes de la seva oficina ubicada a la planta baixa de l'Ajuntament, amb entrada per la plaça del Pes. Per primera vegada a la capital osonenca i de manera totalment gratuïta, hi haurà una servei municipal que ha de defensar els interessos de la ciutadania davant les actuacions o omissions del propi consistori. La feina del síndic és resoldre situacions que no s'hagin solucionat per la via habitual en assumptes que són competència de l'Ajuntament de Vic i dels organismes autònoms i les empreses municipals. El nou síndic, Joan Sala, ha explicat a l'ACN que un dels seus reptes en la nova etapa que acaba d'encetar és intentar fer veure als ciutadans que presenten queixes que per una millor resolució dels conflictes cal que també vulguin formar part de la solució. "Quan les persones tenen un problema, també han de formar part de la solució, perquè del problema ja en formen part", ha assenyalat.

Joan Sala opina que la visió que té la societat sobre la gestió del conflicte sovint està "esbiaixada" per diversos factors, entre els quals hi ha la idea que "quan hi ha alguna cosa que no satisfà, cal fer valer els drets i denunciar-ho". Però la realitat, segons el nou síndic de Vic, és que "per més denúncies que es posin, no s'acaba arreglant res". Sala ha proposat que abans d'arribar a la denúncia judicial - que a vegades és inevitable - "primer cal mirar si s'han esgotat tots els mitjans". Precisament, una de les vies que cal esgotar abans d'anar al jutjat és el Síndic de Greuges "aportant una mirada positiva". "Jo que tinc aquest problema, me'n podria sortir si fes això, això i això", ha assenyalat. Per aquesta raó, entre les primeres línies d'actuació del nou síndic hi ha la d'organitzar xerrades trimestrals o semestrals sobre la gestió de conflictes. Sala opina que una de les qualitats que ha de tenir un bon síndic no és només saber escoltar, sinó fer una "escolta activa". "Que la persona entengui que no es banalitza la seva queixa", ha destacat. A més, també ha assenyalat que cal ser "objectiu" en el tracte i aconseguir que quan una persona arriba al síndic, en surti "més reconfortat, més tranquil i amb la impressió que algú se l'ha escoltat". Un ciutadà pot acudir al Síndic de Greuges quan no s'ha obtingut resposta d'un procediment en primera instància o quan la resposta no ha estat satisfactòria. La institució municipal també pot actuar d'ofici, sense que ningú presenti cap queixa prèvia. Per presentar una queixa i ser rebut pel síndic de Vic s'ha d'omplir un formulari amb les dades persones i de contacte de la persona o col·lectiu, explicant el motiu de la queixa, les accions fetes en relació a la queixa i si hi ha hagut resposta del consistori. La documentació s'ha de presentar a les Oficines d'Atenció al Ciutadà (OAC). El formulari es pot obtenir al web síndic.vic.cat o físicament a l'OAC. Quan el síndic consideri que la queixa de la ciutadania reuneix els requisits per poder ser mediada, se li concertarà una visita o dilluns de 4 a 8 de la tarda o dijous de 10 del matí a 2 del migdia. Joan Sala ha recordat que les resolucions del síndic, tot i que són de domini públic, no són vinculants.De fet, per aquest dijous ja s'han fet les primeres assignacions a ciutadans que volen presentar la seva queixa al síndic. Sala ha explicat que per cada cas es reserva una franja d'almenys uns 60 minuts. "Entenc que no serà una explicació de 10 minuts o un quart d'hora, sinó que el ciutadà que arriba al síndic és una persones que la queixa la té molt endins, que ja ha passat per altres circuits, i necessita poder-se explicar bé", ha assenyalat. El defensor del ciutadà ha explicat que després de mantenir contacte amb altres síndics municipals del país, previsiblement les àrees amb el major nombre de queixes seran les multes de trànsit o qüestions relacionades amb l'habitatge i la mobilitat a la ciutat. Joan Sala ha explicat que per preparar-se ha hagut de conèixer l'Ajuntament de Vic per dins, tant pel que fa a responsables tècnics com amb regidors de l'equip de govern, i així saber a qui dirigir-se per resoldre els conflictes que se li aniran plantejant. Hi ha casos en què el síndic no pot mediar, com per exemple en conflictes entre particulars que no impliquin l'Ajuntament de Vic, litigis pendents de resolució judicial o quan la queixa és anònima o formulada amb mala fe. En el cas que el síndic no pugui actuar com a mediador, la seva tasca serà orientar i assessorar sobre les gestions que es poden fer. El Servei del Síndic de Greuges no és obligatori per mandat legal, però s'ha pogut crear per la voluntat política dels diversos grups municipals al consistori i s'ha promogut des de l'equip de govern i el grup Vic per a Tots. Joan Sala va prendre possessió el passat 15 de febrer en un acte a la Sala de la Columna de l'Ajuntament de Vic presidit per l'alcaldessa Anna Erra i que també va comptar amb la presència del síndic de Greuges de Catalunya, Rafael Ribó. Una quarantena de municipis de Catalunya ja compten amb aquesta figura. Joan Sala,va ser director del Centre Residencial d'Osona i de l'Associació de Mediadors de Catalunya. A més, també ha estat periodista i professor de la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya durant 18 anys.

Anar al contingut