janquim

El sector de les aplicacions per a mòbil ensenya musculatura a Barcelona

Les aplicacions s'estenen perquè cada vegada creix el parc de mòbils, els aparells de diverses marques que permeten el seu ús. Però també s'escampa el concepte d'aquests microprogrames d'arquitectura complexa i interfície simple. No és casual que la UOC tingui una aplicació del seu campus virtual per a iPad o que els impulsors del Leqtor per llegir e-llibres també s'hagin adaptat a aquest format.

Actualitzat
L'explosió de les aplicacions com a sistema per oferir serveis i també entreteniment ja es va fer evident al darrer congrés mundial de mòbils, però l'èxit de la primera jornada convocada per BDigital a Barcelona ha confirmat que aquesta aposta global per les aplicacions també és un mercat que creix i que cada dia esdevé més important com a impuls de l'economia catalana.

La jornada d'ahir va servir sobretot per donar a conèixer un seguit d'aplicacions desenvolupades per empreses catalanes i d'altres llocs.

Lletres

L'Enciclopèdia, que fa poc ha renovat el seu web, també disposa des de fa pocs dies dels seus diccionaris en format per a mòbil. No són aplicacions barates, però si el preu es compara amb el cost del paper, tenir un bon diccionari bilingüe a l'abast és molt més efectiu que recórrer a vocabularis multilingües, que solen ser molt limitats. La presència d'un català en un equip internacional ja havia col·locat la llengua catalana en l'oferta de l'aplicació Wapedia.

Viatges

Les empreses de turisme, que és un sector clau al país, també fa temps que busquen noves maneres de connectar amb els viatgers. Hi ha iniciatives com Woices, creada per uns emprenedors tarragonins, que es troben amb altres projectes d'abast global, com ara TouristEye o Ulugh.

Uns metges catalans promouen UniversalDoctor, que vol assegurar que tothom es pot entendre amb un metge encara que es trobi en un altre país i la llengua pugui ser un obstacle aparent.

Lleure

Hi ha aplicacions que neixen amb una certa garantia d'èxit, perquè apunten cap a aficions molt esteses. Si fa uns mesos apareixia la versió per jugar a la botifarra, ara l'èxit és de Movigol, que permet veure tots els gols de cada jornada de la lliga de futbol espanyola, creada pels autors d'una aplicació que ha guanyat diversos premis, el catàleg d'Ikea. Va formar part d'una campanya que ja s'ha acabat però que va sorprendre tothom perquè permetia situar virtualment els mobles del catàleg a la llar dels usuaris. Fet i fet, el màrqueting és una de les vies que interessen a les empreses, perquè el mòbil permet arribar d'una altra manera al públic. Els cupons de descompte són una d'aquestes possibilitats.


Sector emergent

Dues empreses com Mobivery i Mobiquo demostren que els desenvolupadors instal·lats al país es projecten amb certa potència. La primera va començar posant acudits a la botiga d'Apple i ara serveix moltes empreses locals i estrangeres, mentre que la segona, amb seu a diverses ciutats del món a més de Barcelona, té entre els seus clients moltes empreses catalanes i espanyoles a més de partits polítics.

A més d'aquesta ehxibició de casos concrets, la intensa jornada que va convocar prop de cinc-centes persones al CosmoCaixa de Barcelona va permetre resituar els assumptes que ara mateix preocupen aquest sector emergent.

La qüestió de la seguretat és important com a prevenció perquè, com van recordar diversos ponents, encara no és un lloc atractiu per a la delinqüència però ho serà a mesura que augmenti el mercat. L'altra és la usabilitat, i aquí cal subratllar una presentació tan àgil com interessant de Daniel Armengol, d'Usolab, que va recordar que els mòbils encara no tenen en compte la fisiologia humana (la mida dels dits no s'ajusta a la dels quadres amb què s'activen les aplicacions o els teclats alfanumèrics) i el context, perquè els usauris solen fer anar el mòbil amb una sola mà i en espais oberts.

Un altre inconvenient és que l'atractiu de les aplicacions ha fet perdre l'atenció en tecnologies essencials com NFC, que permetria estendre l'ús d'aquest aparell com a sistema de pagament. Les proves que s'han fet fins ara demostren que tant els comerciants com els consumidors troben que és un procediment satisfactori, com s'ha conclòs amb el pla pilot que s'ha assajat a Sitges.

El circ ja és a la ciutat

La jornada es va tancar amb una ronda molt particular: la presència del projecte mundial App Circus. Es tracta d'un acte itinerant que volta per molts països i que convoca un concurs ràpid. A Barcelona va quedar en primera posició Kid Outdoor Games, que, com tots els guanyadors de cada sessió, participarà en una final al Congrés Mundial de Mòbils, una altra vegada a Barcelona. La participació demostra un estat positiu de la creativitat.

BDigital ha previst la seva sessió anual com una mena de pròleg d'aquest congrés gegantí que fins al 2012 encara es farà a la capital catalana.
Anar al contingut