El sector de l'automoció carrega contra el veto als vehicles de benzina i dièsel

El govern espanyol vol que a partir del 2040 no es puguin vendre vehicles amb motor de combustió, siguin de gasolina, dièsel, gas o fins i tot híbrids

RedaccióActualitzat

Aquest dimarts, el govern espanyol anunciava la intenció que a partir de l'any 2040 no es puguin vendre vehicles amb motor de combustió, siguin de gasolina, dièsel, gas o fins i tot híbrids. La mesura s'inclouria en la futura llei de canvi climàtic i transició ecològica.

El debat no ha trigat gaire a començar a causa de les diferents visions del govern espanyol i del sector de l'automoció. Preguntat, a la seva arribada al Congrés de Diputats, pel possible impacte econòmic de la mesura, el president Pedro Sánchez ha respost així:

"Això preguntin-l'hi a Merkel, que la té per a l'any 2030. Hem de ser valents en tot allò que té a veure amb el canvi climàtic".

Els fabricants han respost. Opinen que el model alemany i l'espanyol no tenen res a veure. Destaquen que a Alemanya, en els últims set anys, s'han donat mil milions d'euros en ajuts per promoure el cotxe elèctric. En canvi, el govern espanyol només n'hi ha destinat setanta.

 

Cotxes en una rotonda a Barcelona (Pixabay)

Per a la patronal de fabricants d'automòbils, Anfac, considera que l'anunci és precipitat. Temen que aviat pugui tenir impacte en les vendes, com explica el seu vicepresident Mario Armero:

"Espero que la gent no entri en pànic respecte a l'adquisició d'un vehicle, però em temo que hi influirà, que pot influir en les  vendes unit a una desacceleració que ja s'està notant en el mercat i que pot portar la gent a comprar cotxes de segona mà molt vells".

Menys vendes de dièsel

Precisament el mercat, tant el de vehicle nou com el de segona mà, ja nota des de fa uns mesos els efectes del dieselgate i del debat sobre els cotxes que utilitzen gasoil. Així ho explicava Joaquim Campano, director de postvenda de Romacar:

"Ara, precisament, el vehicle dièsel comença a tenir un preu més baix al mercat de de segona mà. Ara, els concessionaris tenim un gran estoc de vehicles dièsel i la gent no els vol, han sortit totes aquestes notícies, els fabricants tenen un problema i els concessionaris també."

Les xifres mostren clarament aquesta tendència. Al setembre del 2017, el 49,5% dels cotxes que es veien eren dièsel i el 45,7%de gasolina. Només el 4,8% eren híbrids. En canvi, al setembre d'aquest any s'ha girat la tendència i de forma espectacular. La venda de dièsels ha representat el 36,8% i el de cotxes de gasolina el 57%. Els híbrids han guanyat una mica de terreny i han significat el 6,2% de les vendes.

 

 

 

Pedro Nueno, president d'IESE Auto, la trobada anual del sector de l'automoció, ha donat la seva visió del problema ambiental:

"Ara tenim motors de combustió convencional que pràcticament no contaminen gens, i, si usem bateries, el reciclatge no està gaire clar, i la producció de l'electricitat, entre altres coses, tampoc està clara."

Per la seva banda, Teresa Ribera, ministra de Transició Ecològica, ha afirmat que el govern és molt conscient del pes del sector de l'automoció, que significa l'11% del PIB i el 14% de l'ocupació, entre la indústria principal i l'auxiliar. Però també ha destacat la necessitat de canviar el model per garantir les vendes a l'exterior:

"El 85% dels cotxes que es fabriquen a Espanya van destinats a l'exportació i gairebé el 65% dels cotxes que s'exporten des d'Espanya van dirigits a països on les obligacions i les limitacions temporals per a la seva circulació estan fixades per abans de 2040. Si parlem de transició, tots hem de tenir clar on som i on volem arribar, no dir que em vull quedar més o menys com estic."

De moment, de les 17 fàbriques d'automòbils que hi ha a Espanya, només tres produeixen models elèctrics.

Dates diferents a Europa

Diferents estats europeus han decidit limitar o eliminar els vehicles amb motors de combustió. El que ho vol aconseguir primer és Noruega, on ja no es podran vendre a partir del 2025. Àustria està considerant la mateixa data. Alemanya, Dinamarca, França, Irlanda i Holanda han fixat el 2030. Escòcia s'ha marcat com a límit el 2032, tot i que a la resta del Regne Unit -Anglaterra, Gal·les i Irlanda del Nord- tindran més temps, fins al 2040.

ARXIVAT A:
MobilitatEconomia de butxaca
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut