El que has de saber sobre el retorn d'Uber a Barcelona

El que has de saber sobre el retorn d'Uber a Barcelona

El que has de saber sobre el retorn d'Uber a Barcelona

Actualitzat
Uber torna a operar a Barcelona tres anys després de marxar de la ciutat

Uber torna a operar a Barcelona tres anys després de marxar de la ciutat

Uber torna a operar a Barcelona tres anys després que la forta pressió del sector del taxi i els tribunals la fessin fora de la ciutat. La plataforma de transport treballarà amb conductors professionals amb llicència.

Què és un VTC?
És un vehícle de transport amb xòfer, amb una llicència per oferir l'activitat d'arrendament de vehicle amb conductor. Són les llicències que utilitzen, per exemple, els xòfers de limusines.

Quants taxis i VTCs hi ha a Catalunya?
Segons les últimes dades del Ministeri de Foment, del 5 de març, ara a Catalunya hi ha més d'11.800 llicències de taxi, i 998 de VTC (lloguer amb conductor).

Al conjunt de l'Estat hi ha gairebé 64.000 taxis i al voltant de 7.000 VTCs.

I quina diferència hi ha entre un taxi i un VTC?
Legalment, un conductor que treballi amb una VTC no es pot aturar pel carrer per acceptar passatgers de manera improvisada, com sí que pot fer un taxi. S'ha de concertar el viatge prèviament (telefònicament o, per exemple, a través d'una aplicació informàtica).

Serveis com Uber permeten saber per avançat quin serà el cost del trajecte. Però també tenen tarifa mínima (l'equivalent de l'aixecada de bandera del taxi), que en el cas d'Uber és de 5,50 € (aquesta també és la quota de cancel·lació). El taxi està regulat per l'administració, que determina el cost i les condicions del servei.

Quin és el problema?
Els taxistes acusen empreses com Uber o Cabify de competència deslleial, per oferir transport de passatgers a través de la seva aplicació quan, teòricament, aquest és un servei exclusiu dels taxis, que han pagat una llicència per fer-ho.

El concepte de lloguer de cotxe amb conductor és anterior a aquestes start-ups. Però la liberalització introduïda l'any 2009 pel govern espanyol -per adaptar-se a la normativa europea- va disparar la sol·licitud d'aquestes llicències. L'any 2015, el govern de Mariano Rajoy va introduir canvis normatius per restringir-les i tornar a la teòrica proporció d'1/30 (trenta taxis per cada llicència VTC).

Per què ara sí que pot operar Uber?
Perquè els cotxes tindran llicència. Uber ha arribat a acords amb empreses que tenen llicències VTC. L'empresa nord-americana també assegura que els conductors hauran d'estar donats d'alta al règim d'autònoms o estar assalariats en alguna empresa de lloguer de cotxes amb xòfer. Barcelona és la segona ciutat d'Espanya on aquest servei està disponible. A Madrid funciona des de fa dos anys.

Per què van deixar d'operar?
L'abril del 2014 la companyia aterrava a Barcelona amb Uber Pop. Però només vuit mesos després deixava de fer-ho, perquè els seus conductors no tenien llicència. Davant les denúncies dels taxistes per competència deslleial, van aturar la seva activitat.

És l'únic servei amb aquestes característiques?
No. Cabify funciona amb el mateix sistema de llicències a Barcelona des del desembre del 2016.

I per què tothom està a l'espera del Suprem?
Tota aquesta polémica es pot quedar petita segons quina sigui la decisió del Tribunal Suprem, que aviat ha de decidir en el contenciós entre la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) i el Ministeri de Foment. El 2016, la CNMC va presentar recurs contra la decisió del govern espanyol de limitar per llei el nombre de llicències VTC i mantenir-les en una quota fixada en la proporció d'1/30.

Si el Suprem segueix el criteri de la CNMC (i d'empreses com Uber o Cabify), totes les llicències demanades quan les peticions eren lliures i sense restriccions podrien tornar a ser vàlides, de manera que el panorama canviaria radicalment amb l'entrada de molta més competència.

Mentrestant, quina regulació està vigent?
El 29 de desembre del 2017, el govern espanyol va aprovar un decret que endureix alguns dels criteris per utilizar llicències de conductor professional i exigeix un termini de dos anys per revendre-les.

Un decret que introdueix "fortes restriccions" en el lliure mercat de manera "injustificada", segons la CNMC, que a finals de febrer va demanar al govern espanyol que rectifiqui i derogui aquest decret. El govern espanyol ja ha dit que, de moment, no pensa derogar aquest decret.

I què hi diuen les administracions catalanes?
Les competències per atorgar llicències VTC són de les comunitats autònomes. Però les administracions locals, com ara Barcelona, també en regulen l'ús. A la capital catalana, Uber també s'hi trobarà una normativa més dura, després que el ple del Consell Metropolità de l'AMB hagi aprovat el reglament, que ara està en fase d'exposició pública. Aquesta normativa requereix que un conductor amb una VTC hagi de demanar una autorització prèvia per operar a l'àrea metropolitana. El qui s'encarrega de fer complir la reglamentació és l'Institut Metropolità del Taxi, que també vetllarà perquè es mantingui la proporció d'1/30 entre cotxes amb llicència VTC i taxis.

TEMES:
Economia de butxaca

NOTÍCIES RELACIONADES