La normativa d'aviació comercial permet que hi hagi una sola persona dins la cabina

El president de Lufthansa, Carsten Spohr, afirma que aquesta normativa s'aplica als EUA però no entre les grans companyies europees

RedaccióActualitzat

La certesa que el copilot va estavellar deliberadament l'Airbus A320 de Germanwings ha obert tot un seguit d'interrogants nous com ara aquest: com és que es va quedar sol a la cabina?

Tant el pilot com el copilot poden abandonar la cabina per anar al bany o per atendre personalment un passatger. No ho tenen pas prohibit. Però havia transcendit que en sortir de la cabina havien de fer venir algun altre membre de la tripulació perquè mai no hi hagués una sola persona dins la cabina, com sembla que hauria passat en el cas del vol de Germanwings.

La qüestió l'ha traslladat una periodista de l'NBC a Carsten Spohr, president de Lufthansa, que ha comparegut davant els mitjans en saber les conclusions de la investigació. En resposta a aquesta pregunta, ha estat clar. Diu que la normativa no hi obliga.

Spohr diu que les aerolínies nord-americanes la segueixen, però que, a Europa, les grans companyies no apliquen aquest protocol, com és el cas de Lufthansa. El president de la companyia ha dit que es parlarà amb els experts i les autoritats aeroportuàries per afinar els procediments de seguretat, però ja ha avançat: "Em sembla que no canviarem els nostres procediments."

De fet, la normativa de la EASA , l'Agència Europea per a la Seguretat Aèria, explica que només en el moment de l'enlairament i l'aterratge tots els membres de la tripulació tenen l'obligació d'estar-se al seu lloc. I que durant la resta del vol el pilot i el copilot només poden deixar el seu lloc si cal per atendre l'operativa del vol o per necessitats fisiològiques. En qualsevol cas, diu la norma, caldrà que "almenys un pilot qualificat es mantingui al comandament de l'aeronau tota l'estona". 

La normativa nord-americana està redactada en termes molt similars, però sí que és cert que les companyies dels EUA apliquen la norma de no deixar mai la cabina amb una sola persona.

En aquesta línia, s'ha sabut que algunes companyies europees com Easyjet o l'escandinava Norwegian Airlines, ja han decidit moure fitxa. En un comunicat ha assegurat que imposarà la presència contínua de dos tripulants de vol a la cabina en una norma que entrarà en vigor tan aviat com sigui possible. El cap d'operacions de la companyia, Thomas Hesthammer, ha detallat que això vol dir que si un dels pilots abandona la cabina, un membre de la tripulació el substituirà.

Hesthammer ha corroborat Spohr en assegurar que "avui en dia no hi ha requisits reglamentaris que estableixin que dos tripulants de vol hagin d'estar a la cabina del pilot en tot moment", cosa que sí que existeix en la normativa nord-americana.

El govern del Canadà també ha anunciat que a partir d'ara obligarà les seves companyies aèries a aplicar la norma de les dues persones dins la cabina.

 

VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut