El director estratègic del projecte, Pere Macías, en la reunió per presentar el projecte urbanístic de la reforma de la Diagonal entre Castillejos i…
El director estratègic del projecte, Pere Macías, en la reunió per presentar el projecte urbanístic de la reforma de la Diagonal entre Castillejos i Girona el 15 de març de 2018 (Horitzontal)

El projecte d'urbanització del tramvia preveu eliminar el trànsit de la Diagonal entre Sardenya i Lepant

ACN Barcelona.-Quan falta una setmana pel ple que haurà de decidir el futur del tramvia, l'Ajuntament de Barcelona ha presentat els projectes d'urbanització de la Diagonal entre Glòries i el carrer Girona, el primer tram que el govern local projecta construir en aquest primer mandat. Dins d'aquest projecte, el govern preveu eliminar la circulació dels cotxes entre el carrer Sardenya i el carrer Lepant en els dos sentits de l'avinguda. L'espai serà substituït per un carril bici, les vies del tramvia i s'eixamplaran les voreres. A banda, es preveu reduir notablement el nombre de carrils de vehicles privats a partir de la plaça Mossèn Jacint Verdaguer. El director estratègic del projecte, Pere Macías, assegura que amb la nova urbanització de la Diagonal "pràcticament es multiplica per dos" l'espai per als vianants.

Aquestes obres fan referència a la primera fase de l'arribada al tramvia per la Diagonal, en què Pere Macias ja ha avisat que "hi ha una gran voluntat" per reformar l'avinguda, però ara tocarà decidir si se segueix "un model sostenible com el que es proposa" o un model en què es mantingui el pas de "milers de cotxes amb uns índex de contaminació intolerables".De fet, Macias ha vinculat l'entrada del tramvia a la Diagonal amb la reforma de l'avinguda, ja que la nova infraestructura porta implícita la nova cara d'aquesta via barcelonina. Tot i així, Macias ha advertit que el projecte urbanístic actual està pensat per les vies del tramvia i que si s'aprova reformar la Diagonal sense el tramvia caldrà fer un projecte totalment nou.Macias ha destacat que en la reforma prevista per aquesta primera fase, hi haurà 40.245 metres quadrats dedicats a l'espai de vianants, que suposen 13.539 més que ara, i 9.222 de zona verda, una xifra similar a l'actual. En la part en què més espai guanyen els vianants és a partir de l'encreuament amb el carrer Aragó. En aquest punt, es proposa suprimir part dels "15 carrils d'asfalt que hi ha" mantenint els que hi ha al carrer Aragó però suprimint els de la Diagonal, obligant als vehicles de Marina a seguir amunt o girar pel carrer Aragó. Macías ha qualificat aquesta zona de "circuit de carreres" que cal suprimir.La modificació de la circulació també obliga a repensar un punt on els autobusos de turistes estacionen perquè els grups visitin la Sagrada Família. Actualment ho fan en la mateixa Diagonal, en el tram en què s'elimina la circulació de cotxes. Pel que fa al tramvia, des del carrer Girona fins al carrer Lepant circularan pel mig de la Diagonal. A partir d'aquest punt es dividiran i passaran pels vorals de l'avinguda, deixant al mig espai per a la rambla que hi ha actualment.El motiu és que per sota d'aquesta rambla hi circulen els trens de Renfe i tècnicament resultava complicat que els tramvies poguessin seguir circulant al mig de la via. Macías, però, ha recordat que en altres punts el tramvia passa pel voral "sense incidències".Pel que fa a l'arribada a la plaça de Glòries, Macias ha destacat que permetrà la construcció de l'estació d'intercanvi més potent de Barcelona. En aquell punt es preveu que hi hagi una estació que uneixi totes les línies del tramvia, diferents línies de bus urbà, una parada per a busos interurbans i també la parada de metro.El cost d'aquesta primera fase es calcula que seria de 77,4 milions d'euros. 43,4 milions corresponen a la construcció del tramvia i és la part de la inversió que correspon a l'Autoritat Metropolitana del Transport (ATM). La resta (34 MEUR) corresponen a la urbanització de la Diagonal.La realització d'aquest projecte urbanístic ha costat 2 milions, la meitat dels quals han anat a càrrec de l'ATM. En cas en què el 23 de març hi hagi la llum verda del plenari, el govern assegura que sobreposarà el projecte urbanístic amb el de construcció de les vies i entre l'abril i el maig podrien iniciar la licitació de les obres.De tota manera, sense el suport d'ERC difícilment aquesta reforma es pugui tirar endavant. Això obliga al govern local a pactar un acord amb aquesta formació política per tal que finalment compti amb els vots necessaris per tirar endavant la reforma.

Anar al contingut