El Port de Barcelona va batre durant el primer semestre del 2013 el seu rècord històric d'exportacions de contenidors

El Port de Barcelona va batre durant el primer semestre del 2013 el seu rècord històric d'exportacions de contenidors, que van arribar a les 276.566 TEU, un 12% més que en el mateix període del 2012. La tendència també comença a millorar en les importacions.
El Port de Barcelona va batre durant el primer semestre del 2013 el seu rècord històric d'exportacions de contenidors
Barcelona

El Port de Barcelona va batre durant el primer semestre del 2013 el seu rècord històric d'exportacions de contenidors

El Port de Barcelona va batre durant el primer semestre del 2013 el seu rècord històric d'exportacions de contenidors, que van arribar a les 276.566 TEU, un 12% més que en el mateix període del 2012. La tendència també comença a millorar en les importacions.
Contenidors al port de Barcelona. (Foto: ACN)

Impuls als accessos definitius al Port de Barcelona. (Foto: ACN)

El Port de Barcelona va batre durant el primer semestre del 2013 el seu rècord històric d'exportacions de contenidors, que van arribar a les 276.566 TEU, un 12% més que en el mateix període del 2012. La tendència també comença a millorar en les importacions, que han caigut un 2% davant del 12% de l'any passat. El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, ha destacat la importància del port per sortir de la crisi i el fet que hagi passat de port importador a exportador en els últims anys.

El president de l'Autoritat Portuària de Barcelona, Sixte Cambra, ha destacat que, després d'assolir el rècord d'exportacions en un primer semestre l'any 2008 amb 209.000 contenidors, l'any següent hi va haver un descens del 19%, i la xifra no es va tornar a superar fins al 2011. Des d'aleshores s'ha anat superant cada primer semestre, amb els 276.566 d'aquest 2013.

Però per a Cambra també és important que les exportacions que més creixen són les dels països més llunyans, fora de la zona euro, sobretot el nord d'Àfrica i l'Extrem Orient i el Japó. Altres àrees geogràfiques més receptores d'exportacions barcelonines han estat el Mediterrani Oriental, Mar Negre, Mar Caspi, Pròxim Orient, Golf Pèrsic i Mar d'Aràbia.

Per matèries exportades, els vehicles han arribat a 200.000 exportats, davant dels 184.000 del 2008, just abans de la crisi, i els 85.721 el 2009, el pitjor any de la crisi. Es preveu que el volum total de vehicles manipulats al llarg de tot 2013 arribi als 700.000. Els automòbils de trànsit, que arriben a Barcelona i embarquen cap a una altra destinació, han crescut un 50%.

Pel que fa als sòlids a granel, el creixement ha estat del 7%, arribant a l'1,1 milions de tones exportades, davant de les 200.000 del 2008. La manipulació a granels líquids ha superat les 5,2 tones, però el que més destaca és l'increment del 69% de la gasolina manipulada, que supera el milió de tones.

Pel que fa a les importacions, que han anat decreixent els últims anys, aquest 2013 han caigut un 2%, davant del 12% de l'any passat, però al juny ja van créixer un 5%, cosa que podria marcar un inici de canvi de tendència. Els països d'origen de les exportacions que més han crescut han estat Turquia, l'Índia, el Vietnam, Xile i Rússia.

Un altre dels punts destacats de l'activitat portuària ha estat el tràfic ferroviari de contenidors, que ha arribat als 66.942 TEU, un 14% més que en el primer semestre del 2012. El 32% dels vehicles transportats, uns 30.000, ho han fet amb ferrocarril. Els granels sòlids portats amb tren fins al port han crescut un 22%, fins a les 208.410 tones, sobretot sal i potasses de les mines de Súria i Sallent.

Tant Cambra com Vila han recalcat la importància que té el port de Barcelona per ajudar a sortir de la crisi, i encara més que això es faci incrementant les exportacions, i també el turisme de creuers.

Vila ha destacat que l'augment de les exportacions avala l'aposta decidida pel Corredor Mediterrani i ha posat les inversions al port de Barcelona com a exemple per a la resta de l'estat d'inversions públiques i privades "sensates" amb criteris socials i econòmics que són eficaces i donen bons resultats. Vila confia a firmar entre agost i setembre el protocol per licitar els accessos al Port de Barcelona i ha assegurat que la formalització de l'acord serà "imminent" i que depèn de quadrar l'agenda de la ministra de Foment, Ana Pastor, amb la del president del govern, Artur Mas.

La inversió per construir els accessos al recinte portuari puja a 290 milions d'euros, dels quals 100 són per als accessos ferroviaris, el Port de Barcelona finançarà el 50% i el Ministeri de Foment l'altre 50%, i 190 per als viaris. "Amb aquesta obra ens traiem una espina que portàvem una dècada arrossegant", ha dit el conseller, que ha destacat els avenços que s'estan fent en infraestructures tan estratègiques com el Corredor Mediterrani.

Pastor s'havia compromès que la firma del protocol es rubricaria al juliol, si bé l'accident ferroviari de Santiago de Compostel·la la setmana passada va obligar a endarrerir la formalització de l'acord.