El pla del govern per completar la línia 9, un túnel sense sortida des de fa 6 anys

La Generalitat busca 1.000 milions d'euros per reprendre les obres i acabar el tram que va de la Zona Universitària fins a la Sagrera
El pla del govern per completar la línia 9, un túnel sense sortida des de fa 6 anys

El pla del govern per completar la línia 9, un túnel sense sortida des de fa 6 anys

La Generalitat busca 1.000 milions d'euros per reprendre les obres i acabar el tram que va de la Zona Universitària fins a la Sagrera
Pere Bosch
Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Engegar/Aturar Silenciar Pujar el volum Disminuir el volum Instruccions per interactuar amb el player
imatge

La Línia 9 ja té dos trams en servei: el de Badalona i Santa Coloma i el que connecta la Zona Universitària amb l'aeroport.

 

 

L'any que ve s'inauguraran dues estacions al ramal de la Zona Franca, de manera que quedarà per completar aquest sector i el tram central, que va de la Zona Universitària fins a la Sagrera.

 

 

Acabar-ho tot costarà 1.200 milions d'euros, però, ara mateix, la Generalitat no té aquests diners. Els vol aconseguir en una negociació a quatre bandes per desbloquejar un projecte que té diversos punts de Barcelona aturats des de fa sis anys.

 

 

Per explicar aquest escenari de paràlisi cal remuntar-se al 2008, quan el govern Montilla va privatitzar la construcció de les estacions a canvi de pagar a les constructores 450 milions cada any fins al 2042.

L'embolic és encara més gran, perquè el lloc de les constructores l'ocupen ara grans fons d'inversió, atrets per interessos superiors al 6% anual. El govern negocia des de l'any passat amb ells perquè el capçal de la tuneladora, aturat davant una roca de granit, torni a rodar.

La proposta de finançament de la Generalitat

La Generalitat proposa a les concessionàries rebaixar en 200 milions anuals el cànon que cobren. Això permetria, al cap de cinc anys, alliberar els 1.000 milions necessaris per pagar el tram central.

La segona opció està pràcticament descartada. Passaria per fer una nova concessió que implicaria el pagament d'un cànon de 100 milions d'euros durant 30 anys i, per tant, suposaria 2.000 milions més de sobrecost.

En cas d'acord, la tuneladora de Manuel Girona completaria els 4.200 metres de túnel fins a la plaça Lesseps. En aquest punt hi ha una segona tuneladora, ja amortitzada, que es desmuntarà.

El govern s'ha compromès a anunciar un acord aquest mes per reprendre les obres l'any que ve. Per veure el metro circulant per aquest túnel caldria esperar fins al 2023, nou anys després del previst.

 



 

Si ens mires des d'un mòbil, clica aquí. Movent el telèfon podràs passejar-te per les imatges.

NOTÍCIES RELACIONADES

VÍDEOS RELACIONATS