El perquè de la vaga de taxis

El taxi de Barcelona, en peu de guerra per l'arribada de 1.800 noves VTC
El perquè de la vaga de taxis
Barcelona

El perquè de la vaga de taxis

El taxi de Barcelona, en peu de guerra per l'arribada de 1.800 noves VTC
Redacció Actualitzat
Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Engegar/Aturar Silenciar Pujar el volum Disminuir el volum Instruccions per interactuar amb el player
imatge

El sector del taxi a Barcelona ocupa totes les portades pel seu conflicte amb els vehicles de lloguer amb conductor, està en peu de guerra per l'arribada de 1.800 noves llicències VTC.

El sentiment que tenen molts dels taxistes que han sortit al carrer és que "lobbies multimilionaris volen el que és nostre".

Creuen que empreses com Uber i Cabify amenacen greument el servei públic del taxi. Per això van estar tan contents quan l'Àrea Metropolitana de Barcelona va aprovar al febrer una normativa que exigia a les VTC disposar d'una llicència local, amb l'assegurança pertinent, i complir uns requisits.

D'aquesta manera, a més d'aplicar estrictament la ràtio d'una llicència per cada 30 taxis, es posava més difícil el suposat intrusisme.

 

Però el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya va acceptar un recurs de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència, que considera que aquestes mesures atempten contra la lliure competència.

El Ministeri de Foment n'havia posat un altre en considerar que la regulació del transport és competència de l'Estat i no pas d'una entitat local.

Tot plegat ha fet que el tribunal accepti com a mesura cautelar suspendre les mesures proposades per l'Àrea Metropolitana, que tenen el vistiplau de l'Ajuntament de Barcelona. I això ha estat el que ha encès els ànims dels taxistes, que ja porten anys lluitant contra els cotxes de lloguer amb conductor.

En peu de guerra per l'arribada de 1.800 noves llicències VTC

La proporció actual a l'àrea metropolitana, segons fonts del sector del taxi, és de 1.437 llicències de VTC per 10.522 de taxis, d'una a deu, aproximadament, molt lluny de la proporció d'1 a 30 establerta per llei des del 2015.

No obstant, hi ha unes 600 llicències més de VTC que s'han tramitat, però que encara no estan en els carrer, i unes altres 1.800 que podrien autoritzar-se entre setembre i octubre.

Així doncs, si totes aquestes llicències de VTC, les que fan servir les aplicacions Uber i Cabify, entren al mercat, la proporció entre un i un altre tipus de llicència seria molt més elevada i els taxistes entenen que es posaria en perill el seu negoci.

 

Aquestes noves llicències de VTC que podrien arribar al mercat són fruit de peticions de llicència fetes durant els anys en què no va estar vigent la restricció de l'1 a 30, entre el 2009 i el 2013, i els taxistes de Barcelona han pres els carrers per exigir un veto a aquestes noves llicències.

La relació entre els vehicles de lloguer amb conductor i els taxis tradicionals ha estat tensa els últims anys, però la decisió del TSJC de mantenir en suspens el reglament de l'Àrea Metropolitana de Barcelona, que segons aquest tribunal pretenia "retallar sensiblement el nombre d'autoritzacions VTC operatives a l'entorn metropolità de Barcelona", ha fet que el conflicte encengués la flama als carrers.

Preu de les llicències

Segons dades del sector corresponents a l'any passat, a Barcelona es paguen entre 100.000 i 150.000 euros per una llicència que exploten tant taxistes autònoms com empreses del taxi.

Segons les dades recollides per l'Institut Metropolità del Taxi de Barcelona (IMET) en la seva pàgina web, en el sector operen actualment 182 empreses que disposen de 618 llicències i compten amb 1.049 dependents.

També hi ha un total de 233 autònoms amb més d'una llicència, i un total 772 persones treballen per a ells.

Ara bé, el que predomina en el sector és l'autònom amb una única llicència, amb un total de 9.359, segons xifres de l'IMET.

Segons fonts del sindicat Elit, el majoritari del sector, que es va imposar àmpliament al tradicional Sindicat del Taxi de Catalunya (STAC) a les eleccions de la Taula Tècnica del Taxi del 2016, una llicència de taxi a Barcelona val actualment uns 130.000 euros.

L'alt cost de la llicència, sumat al del vehicle, el manteniment i el pagament d'autònoms obliga a amortitzar la llicència al màxim, és a dir, a haver de fer llargues jornades de treball per rendibilitzar la inversió.

 

En canvi, els taxistes denuncien que les llicències VTC tenen un preu de mercat molt menor, uns 30.000 euros, i, en la pràctica, els estan fent la competència als carrers, atès que no poden circular i captar clients al carrer, però sí captar-los en punts concrets a través d'aplicacions com Uber i Cabify.

VÍDEOS RELACIONATS