El PC celebra 30 anys del seu naixement acomplexat per la polivalència dels dispositius mòbils

Un dia com avui de fa 30 anys, IBM va presentar el primer ordinador personal, el conegut PC, un aparell que va revolucionar la informàtica però, sobretot, la seva relació amb els usuaris. El PC va ser la primera computadora de consum casolà, un consum que tres dècades més tard es veu amenaçat per la forta competència dels telèfons mòbils d'última generació i les tauletes.
El PC celebra 30 anys del seu naixement acomplexat per la polivalència dels dispositius mòbils
Los Angeles

El PC celebra 30 anys del seu naixement acomplexat per la polivalència dels dispositius mòbils

Un dia com avui de fa 30 anys, IBM va presentar el primer ordinador personal, el conegut PC, un aparell que va revolucionar la informàtica però, sobretot, la seva relació amb els usuaris. El PC va ser la primera computadora de consum casolà, un consum que tres dècades més tard es veu amenaçat per la forta competència dels telèfons mòbils d'última generació i les tauletes.
El primer model que IBM va presentar el 12 d'agost de 1981 a Nova York, el 5150 PC.

El primer model que IBM va presentar el 12 d'agost de 1981 a Nova York, el 5150 PC.

El 12 d'agost de 1981, a l'hotel Waldorf Astoria de Nova York, IBM va donar a conèixer el primer model, l'emblemàtic 5150 PC. Aquest fou un aparell que si bé no destacava per les seves prestacions, va suposar un canvi de paradigma en el sector ja que es va dissenyar en un temps rècord –1 any–, gràcies a l'ús de components de diverses companyies.

La necessitat d'avançar-se al seu ja rival Apple, que va treure els seus prototips als anys setanta, va portar IBM a apostar per externalitzar l'elaboració dels sistemes cap a empreses com Intel o Microsoft, en comptes d'invertir en el seu desenvolupament. A partir d'aleshores, aquest model de fabricació es va estandarditzar.

La versió bàsica d'aquell primer prototip, que es va posar a la venda per 1.565 dòlars, no comptava amb disquetera ni disc dur, es venia sense monitor –portava un connector per endollar-lo a la televisió–, i disposava d'una memòria RAM de 16 kilobytes, una capacitat 32.000 vegades inferior a la que té un iPhone 4.

De sortida, el pla de negoci d'IBM estimava unes vendes de 240.000 exemplars pels cinc primers anys. No obstant això, la magnitud de l'èxit del 5150 va fer que aquesta xifra s'assolís el primer any. Aquest "boom" comercial es va traduir en la generalització de la informàtica a les oficines i la seva arribada a les llars, i va revolucionar així la vida quotidiana dels seus usuaris.

Un present lluny de l'avantguarda


Ha passat el temps i l'hegemonia daurada del PC ha topat amb un present marcat per la caiguda de vendes. Als Estats Units, la comercialització d'aquests aparells ha entrat en un declivi any a any i, com a mostra, en el primer trimestre de 2011 s'han adquirit un 4,4% menys de PCs que durant el mateix període de 2010.

El mateix Steve Jobs, conseller delegat d'Apple, s'ha atrevit a proclamar el final de l'era PC, assenyalant que el format ha caducat davant els dispositius mòbils –telèfons intel·ligents i tauletes- i sistemes en xarxa a l'empara del núvol.