El nou submarí de l'armada espanyola no cap al moll de Cartagena, que s'haurà d'ampliar

Suposarà una inversió de 16 milions d'euros en un projecte que ja s'enfila als gairebé 4.000 milions, gairebé el doble del previst
El nou submarí de l'armada espanyola no cap al moll de Cartagena, que s'haurà d'ampliar
Cartagena

El nou submarí de l'armada espanyola no cap al moll de Cartagena, que s'haurà d'ampliar

Suposarà una inversió de 16 milions d'euros en un projecte que ja s'enfila als gairebé 4.000 milions, gairebé el doble del previst
Redacció Actualitzat

Un S-80 construït a Cartagena per a l'armada xilena

El ministeri de Defensa haurà d'invertir 16 milions més perquè els nous submarins de l'Armada Espanyola puguin navegar. Amb aquests diners s'haurà d'ampliar els molls de la base de Cartagena, on les naus no hi caben, segons publica "El País".

És l'últim episodi de la polèmica que envolta els S-80. Primer va ser el del pes de la nau. El 2013 van veure que era tan elevat que no es podia garantir la flotabilitat dels submarins i això va obligar a canviar-ne el disseny.

Després de diverses consultes tècniques, la dificultat es va resoldre allargant la nau 10 metres i el nou model es va batejar com S-80 plus.

El problema és ara però que la llargada del submarí que impossibilitaria que càpiga als molls de la base Cartagena, on estan destinats. Per solucionar-ho, segons el diari, s'hauran de dragar i allargar les fosses, amb un cost extra de 16 milions.

Costaran el doble del previst inicialment

El govern espanyol, segons també explica "El País", ha d'aprovar els propers dies l'elevació del topall de despesa per als nous submarins, en 1.772 milions d'euros.

Això sumat al pressupost inicial dona un cost total de gairebé mil milions d'euros per cadascun dels quatre submergibles, gairebé el doble del previst inicialment i del que costen altres models similars que hi ha disponibles al mercat.

 

Va ser Maria Dolores de Cospedal com a ministra de defensa qui hauria deixat llest l'expedient de modificació del cost de l'S-80 que ara haurà d'aprovar Margarita Robles, amb tràmit d'urgència, si no vol que a l'octubre es paralitzi la seva construcció.

Robles relativitza el cost

La ministra ha relativitzat aquest dimecres en una entrevista a Onda Cero el cost total dels nous S-80 ja que la seva construcció dura molts anys i no estarà acabat, ha dit, fins al 2030 o 2031.

"Si Donald Trump s'assebentés del que costa, ens retrauria el poc que inverteix Espanya en defensa".

"Moltes vegades quan es parla de molts milions no s'explicita que són a deu o onze anys vista".

Robles ha fet referència a les reclamacions del president dels Estats Units als membres de la OTAN per a que augmentin els seus pressupostos de defensa.

 

La ministra ha reconegut que desconeix els detalls del projecte però ha confirmat que en el disseny inicial hi va haver "algunes errades de planificació" que van obligar a rectificar i que ara "ja estan superats".

Els submarins els està construint Navantia, una societat pública espanyola, en la seva factoria de Cartagena.