El Museu dels Sants d'Olot mostra la part més desconeguda dels tallers religiosos amb peces d'art profà o models anatòmics

El Museu dels Sants d'Olot mostra la part més desconeguda dels tallers religiosos amb peces d'art profà o models anatòmics

El Museu dels Sants d'Olot mostra la part més desconeguda dels tallers religiosos amb peces d'art profà o models anatòmics

ACN Olot.-La producció dels tallers de sants d'Olot va molt més enllà de la imatgeria religiosa i inclou un ampli ventall de peces fins ara poc conegudes per al públic. És el que s'ha proposat explicar el Museu dels Sants de la ciutat amb la renovació de la primera planta. Figures de jugadors, Madames de Pompadour, toreros com Manolete, models d'anatòmics o retrats polítics són alguns dels exemples dels productes que han fabricat aquests tallers al llarg de la seva història. Aquesta diversificació respon a l'evolució de la societat i també a la necessitat de buscar nous mercats amb altres línies de negoci. L'espai expositiu inclou unes 250 peces de tres àmbits diferents, com ara l'art religiós, l'art profà i un àmbit social. Entre els objectes mai vistos fins ara destaca un model francès d'una Puríssima, un panell amb els tres Reis d'inicis del segle XX i El Calvari de Ramon Amadeu procedent de la casa pairal de Vayreda. La inauguració del nou espai serà el pròxim divendres.

El Museu dels Sants d'Olot ha renovat la primera planta amb l'objectiu de donar a conèixer aspectes desconeguts de l'activitat dels tallers religiosos al llarg de la seva història i fer la visita "més entretinguda". Es vol donar així una nova visió d'una activitat que va més enllà de la producció de sants. Entre els plats forts d'aquest nou recorregut museístic hi ha l'apartat dedicat a art profà amb retrats de polítics com Kennedy o Macià, les Madames de Pompadour que fa unes dècades estaven a tots els menjadors o esportistes i toreros. També destaquen els models anatòmics i les reproduccions modernistes de peces d'art amb els que es va especialitzar sobretot el taller Ars Nova a començaments del segle XX. El comissari de la reforma, Javi Palomo, ha posat l'exemple de la reproducció del nen Jesús per il·lustrar l'evolució i capacitat d'invenció d'aquests tallers que buscaven nous mercats. D'aquesta manera, es va aprofitar el motlle de la reproducció religiosa de l'infant i es convertir en un nino de joguina. "La mà d'obra especialitzada i les tècniques són les mateixes, independentment del producte". En els més de cent anys d'imatgeria a la ciutat, es van fundar prop d'una quarantena de tallers de sants diferents. Els esdeveniments històrics com la República i la Guerra Civil o les crisis econòmiques van afectar l'activitat dels tallers, que es van haver d'anar reinventant per poder sobreviure, segons ha explicat Palomo. La nova proposta museística també inclou un apartat dedicat a la imatgeria religiosa, la més coneguda de totes, i un altre dedicat a l'àmbit més social, amb figures de la Faràndula, entre d'altres. A la mateixa planta també hi ha una sala dedicada a pessebres. En total s'exposen unes 250 peces (el triple del que es veia fins ara) procedents de col·leccions de particulars, del fons del Museu de la Garrotxa i de peces del taller Arte Cristiano, amb qui s'ha treballat molt estretament. Entre les peces inèdites destaca un model francès d'una Puríssima, un panell amb els tres Reis d'inicis del segle XX que es va elaborar per mostrar en fires a principis del segle XX i El Calvari de Ramon Amadeu procedent de la casa pairal de Can Vayreda. Els criteris de la reformaLa directora dels Museus d'Olot, Montse Mallol, ha explicat que la reforma ha de servir per impulsar la primera planta, un espai que fins ara "coixejava" i que calia reformular. Una auditoria del pla de museus va corroborar aquesta necessitat juntament amb les opinions de visitants. Seguint el model del remodelat Museu de la Garrotxa, el que s'ha fet és intentar oferir una visita "més entretinguda" incloent fets anecdòtics i curiositats amb apartats com el 'Sabies que'. També s'ha adaptat a tots els públics amb un nou audiovisual amb audiodescripció i amb subtítols. Pel que fa a la museïtzació, s'ha apostat per l'estètica i per transmetre una sensació "d'acumulació", tot emulant les grans quantitats de models que s'acumulen als tallers religiosos. A més a mes, també s'ha tingut molt en compte que l'edifici era la casa de Marian Vayreda i per això s'ha apostat per mobiliari quotidià, com ara calaixeres i quadres, a l'hora de presentar les diferents peces. El Museu dels Sants es va remodelar fa deu anys i ara incorpora aquest nou plantejament a la primera planta. En un futur, està previst fer una renovació a la planta baixa i als subterranis on s'explica el procés de fabricació de sants. Per altra banda, a la segona planta de l'edifici s'hi faran exposicions temporals amb peces del fons del museu a partir del setembre.