El Museu del Ferrocarril de Móra la Nova estrena un vagó per al transport de grups i en rehabilita un de l'antiga CAMPSA

Actualitzat

ACN Móra la Nova.-El Museu del Ferrocarril de Móra la Nova (Ribera d'Ebre) ha presentat aquest dilluns un nou vagó per al transport de grups petits que han construït, simulant un antic vagó de carbó. Juntament amb la locomotora dièsel 'Meme', el nou cago Tipus X possibilitarà fer passejos en tren per les instal·lacions ferroviàries del Museu. El viatge inaugural l'han fet alumnes de 5è de l'escola 3 d'Abril, guanyadors del concurs per batejar el nou vagó amb el nom de 'El Tro'. L'Associació per a la Preservació del Patrimoni Ferroviari Industrial de Móra La Nova (APPFI) també ha presentat el vagó cisterna, cedit pel Grup CLH (Companyia Logística d'Hidrocarburs). La reforma del vagó de l'antiga CAMPSA ha permès recuperar l'estètica però també el sistema de conservació del combustible, fet que facilitarà que formi part del tren turístic 'Lo Caspolino', que s'ha de posar en marxa d'aquí un any, per transportar el carburant per a la màquines de vapor.

El vagó, que ha cedit el Grup CLH a l'APPFI, és un cisterna, model PRfhv52045, de l'antiga CAMPSA construït l'any 1957 i amb capacitat per transportar 22.500 litres de combustible. El vagó estava en desús i exposat a les instal·lacions d'emmagatzematge de CLH a Tarragona. Des del Grup han destacat la feina de recuperació que ha fet per l'Associació moranovenca ja que la màquina estava "molt malmesa" i el resultat s'ha qualificat "d'espectacular". Com a explicat Sasplugas, el vagó de CAMPSA es va haver de transportar per carretera, en una maniobra com "complexa" ja que anava carregat amb 40 tones de pedres. Un cop a Móra la Nova es van haver de treure les pedres que contenia, "la feina més feixuga" de la rehabilitació. Posteriorment, es van restaurar tots els mecanismes perquè el vagó cisterna pugui funcionar per la via convencional i pugui tornar a transportar combustible. "Creiem que els nostres vehicles a part de tenir un aspecte sa i bonic, han d'estar en condicions de funcionament perquè en el futur pugui estar en el projecte del tren turístic portant combustible per les locomotores de vapor", ha defensat el president de l'APPFI.El projecte del tren turístic 'Lo Caspolino' segueix endavant dins dels terminis previstos, i amb l'objectiu de començar a rodar a l'estiu de 2019. L'APPFI ja té reformats 2 cotxes de viatgers, un furgó de mercaderies, i dues locomotores elèctriques. La feina seguirà fins a enllestir una tercera locomotora elèctrica i 3 vagons de passatgers més. També és treballa per homologar el magatzem de manteniment, la nau cotxera, ja que és un requeriment "indispensable" que ha posat el Ministeri de Foment per poder posar a funcionar el tren turístic. El projecte del tren turístic ve molt de molt lluny per ser, sobretot, un revulsiu econòmic. "Ho serà, com ha passat en altres llocs amb crisi econòmica i social a Europa, on ha estat una eina per tirar endavant, un motor de desenvolupament per al territori", ha defensat Jaume Perarnau, director del Museu de la Ciència i la Tècnica de Catalunya. 'Lo Tro' de passeig El Museu del Ferrocarril de Móra la Nova ha estrenat també 'Lo Tro', una vagoneta de tipus X, amb parets laterals baixes, i similar a un vagó de transport de carbó que permetrà fet passejos a grup per les instal·lacions juntament amb la locomotora Meme. S'ha construït a partir del xassís d'una dresina motoritzada i es dedicarà al transport de petits grups dins del recinte del Museu. El nom s'ha escollit a través d'un sorteig escolar, que ha guanyat un alumne de 5è de primària de l'escola 3 d'Abril de Móra de la Nova.

Anar al contingut