El MEV mostra per primera vegada el conjunt complet del baldaquí de Tost

El Museu Episcopal de Vic presenta en conjunt per primera vegada una obra excepcional del romànic català: el baldaquí de Tost. Sota el títol "El cel pintat. El baldaquí de Tost", la mostra se centra en la reconstrucció d'aquesta peça, que es conserva en dos museus diferents, l'Episcopal de Vic i el MNAC de Barcelona. La mostra és un suggeridor muntatge centrat en la reconstrucció original de l'obra i que revelarà la singularitat del baldaquí com a moble litúrgic. Aquest tenia la funció de cobrir l'altar com a atribut de poder que simbolitzava la volta celeste.
El MEV mostra per primera vegada el conjunt complet del baldaquí de Tost
Vic

El MEV mostra per primera vegada el conjunt complet del baldaquí de Tost

El Museu Episcopal de Vic presenta en conjunt per primera vegada una obra excepcional del romànic català: el baldaquí de Tost. Sota el títol "El cel pintat. El baldaquí de Tost", la mostra se centra en la reconstrucció d'aquesta peça, que es conserva en dos museus diferents, l'Episcopal de Vic i el MNAC de Barcelona. La mostra és un suggeridor muntatge centrat en la reconstrucció original de l'obra i que revelarà la singularitat del baldaquí com a moble litúrgic. Aquest tenia la funció de cobrir l'altar com a atribut de poder que simbolitzava la volta celeste.
Actualitzat
El baldaquí de Tost segueix una curiosa tipologia de baldaquí-plafó en fusta molt característica a Catalunya però pràcticament desconeguda a Europa. Una de les peculiaritats d'aquesta obra és la d'haver conservat pràcticament tots els elements constitutius d'aquesta tipologia de baldaquí: biga davantera, taula central i cresteria. La seva decoració serveix per donar una imatge de la terra i el cel en clau al·legòrica. La biga mostra el món, amb la lluita entre el bé i el mal, i la taula-plafó representa la promesa de vida eterna, amb Crist acompanyat dels símbols dels evangelistes i mostrant el camí de les tenebres al cel: "Jo sóc la llum del món".

El públic, a més de tenir l'oportunitat de gaudir per primera vegada del conjunt sencer i entendre així la primitiva funció de l'obra d'art, podrà beneficiar-se de tota una recerca capdavantera sobre les tècniques medievals i el treball interdisciplinari que han realitzat els conservadors, restauradors i químics.

L'exposició també posa l'accent en el context original de la peça, l'església de Sant Martí de Tost, a l'Alt Urgell, consagrada l'any 1040 pel bisbe Eribau d'Urgell a petició d'Arnau Mir de Tost, el qual rebé com a prova d'amistat i agraïment unes relíquies de la veracreu adquirides a Itàlia per l'abat Oliba i que actualment es conserven al MEV.