Santa Coloma de Gramenet

El metro intel·ligent de la nova L9 entra en funcionament en cinc estacions de Santa Coloma de Gramenet

El primer tram de la nova línia 9 del metro ha obert les portes al públic a les 15 hores d'aquest diumenge, després que al matí el president de la Generalitat, José Montilla, n'hagi inaugurat les cinc primeres estacions. Un total de 24.000 persones han visitat durant les cinc primeres hores de servei les estacions de Can Zam, Singuerlín, Església Major, Fondo i Can Peixauet, a Santa Coloma de Gramenet. La L9 és el primer metro de l'Estat que funciona sense conductor i molts dels primers usuaris han volgut veure l'absència de cabina des de la part davantera dels combois. El metro intel·ligent aporta com a factors clau seguretat i flexibilitat a l'hora d'adequar el servei a la demanda.

Actualitzat
La línia 9 de metro ha estrenat el seu primer tram a Santa Coloma de Gramenet. Les estacions de Can Zam, Singuerlín, Església Major, Fondo i Can Peixauet són les primeres que han vist passar els combois intel·ligents sense conductors. Tothom qui vulgui podrà pujar en aquest trens, perquè Transports Metropolitans de Barcelona reparteix a les estacions bitllets especials per a dos viatges en un mateix dia, vàlids fins al 28 de febrer.

L'estrena ha comptat amb la presència de les autoritats del país, entre elles el president, José Montilla, que s'ha mostrat especialment orgullós que sigui Santa Coloma la ciutat que tindrà, segons ell, el millor servei del metro de Catalunya. Montilla ha glossat un servei i una política de govern que uneix els catalans.

Les cinc noves estacions tenen gairebé quatre quilòmetres de túnel i connectaran els diferents barris de Santa Coloma, alhora que permetran als usuaris connectar amb la línia 1 a Fondo. Inicialment, els trens circularan cada sis minuts, entre les sis del matí i les deu de la nit, tot i que segons TMB els nous combois podran arribar a passar cada minut i mig, segons la demanda.

Trens intel·ligents i autònoms

Els trens de la L9 no porten conductor i estan controlats i programats des del centre de comandament de la Sagrera. Aquesta innovació portarà algunes novetats a la manera com entenem el metro actualment. D'entrada les andanes tenen mampares amb portes al llindar de la zona de vies que incorporen un sistema coordinat amb les portes dels trens, perquè s'obrin i es tanquin alhora. A més, els combois no tenen cabina de conductor i aquest espai el guanyaran els passatgers. Cada metro podrà portar unes 950 persones.

Així mateix, hi ha canvis en els sistemes de seguretat i evacuació, que també seran automàtics. La idea és que es pugui evacuar els combois en sis minuts des de les portes de cada cabina i a través d'unes rampes. La L9, a més, serà la primera amb ascensors intel·ligents, coordinats amb les sortides i arribades dels combois. A cada estació n'hi haurà vuit, dos dels quals adaptats per a persones amb mobilitat reduïda.

Un llarg camí per recórrer

Amb un recorregut de 47,8 quilòmetres i 52 estacions, la L9 serà la línia de metro soterrada més llarga d'Europa. Però les cinc estacions que entren en funcionament no representen ni el 10% de la línia. Tota l'altra part del traçat encara està en obres i s'anirà inaugurant progressivament. Ara per ara hi ha tres tuneladores treballant, i una altra en reparació.

Segons les previsions, en el primer trimestre del 2010 entrarà en servei el tram de Badalona, amb les estacions de Gorg, la Salut i Llefià, així com l'estació del Bon Pastor a Barcelona. Abans de l'estiu arribarà a Onze de Setembre i a l'intercanviador de la Sagrera.

L'objectiu és que la infraestructura entri en funcionament de manera completa el 2014. En total, la línia costarà uns 6.500 milions d'euros i haurà de donar servei a 350.000 persones al dia.
ÀUDIOS RELACIONATS
ESPECIALS RELACIONATS
Anar al contingut