El metro arriba finalment a la Zona Franca amb dues estacions de L10 Sud i una "vocació metropolitana incontestable"

El metro arriba finalment a la Zona Franca amb dues estacions de L10 Sud i una "vocació metropolitana incontestable"

El metro arriba finalment a la Zona Franca amb dues estacions de L10 Sud i una "vocació metropolitana incontestable"

Pla obert de Colau, Torra, Calvet i Aragonès entrant a l'estació de la Foneria del nou tram de la L10 del metro. 8 de setembre de 2018. (Horitzontal)

Pla obert de Colau, Torra, Calvet i Aragonès entrant a l'estació de la Foneria del nou tram de la L10 del metro. 8 de setembre de 2018. (Horitzontal)

ACN Barcelona.-Les noves estacions de metro de 'Foc' i 'Foneria' de L10 Sud ja estan en marxa des d'aquest dissabte, fet que representa que el suburbà ha arribat finalment a la Zona Franca després de dècades de retards. Un aspecte que no ha passat per alt per l'alcaldessa de la Barcelona, Ada Colau, que ha demanat als veïns i veïnes "disculpes" per l'espera i per els "sacrificis" que durant aquest temps han hagut de fer per permetre que les infraestructures de la ciutat avancessin, com és el cas dels accessos al port. "Era una qüestió de justícia", ha assenyalat en el torn de parlaments Colau, en un acte en què també ha assistit el president de la Generalitat, Quim Torra, el vicepresident i conseller d'Economia, Pere Aragonès, o el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, qui ha destacat que L10 Sud "té una vocació metropolitana incontestable".

Eren les 12 i 18 minuts quan els primers usuaris de la nova estació de 'Foneria' de L10 Sud han validat el bitllet per fer prendre part al viatge inaugural del nou tram del metro, el primer que arriba a la Zona Franca. Han passat el bitllet la regidora d'Ecologia, Urbanisme i Mobilitat de l'Ajuntament de Barcelona, Janet Sanz; el vicepresident del Govern i conseller d'Economia i Hisenda, Pere Aragonès; el president de la Generalitat, Quim Torra, l'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau i el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet.Tot seguit, han baixat els diversos trams d'escales mecàniques fins arribar a l'andana (també hi ha dos ascensors per facilitar l'accessibilitat) i s'han disposat a agafar el comboi, que ja no disposa de conductor. Escassament 30 segons després, el metro arribava a la seva destinació: l'estació de 'Foc'. Després de rebre les explicacions de la infraestructura, s'ha pujat a la planta superior on s'han fet els discursos institucionals."Aquesta és una infraestructura molt important que havia quedat aturada. Com aquesta situació causava angoixa entre els veïns i veïnes, l'Ajuntament, tot i no ser competència seva, va decidir treballar conjuntament amb altres institucions i es va implicar en el finançament per fer-ho possible", ha reblat Colau, recordant la feina conjunta feta amb la Generalitat per tal de trobar finançament i reactivar les obres, aturades per els problemes de finançament derivats de la crisi econòmica. L'acord entre administracions va contemplar que el consistori avancés 40 milions d'euros per prosseguir les obres i, com a contrapartida el Govern català va cedir solars i edificis, com l'emblemàtic Borsí, a Ciutat Vella.L'L10 Sud s'estrena amb 5 estacions i 4,5 quilòmetres L'10 Sud s'estrena aquest dissabte amb 4,5 quilòmetres de longitud i 5 estacions, dues de les quals són noves de trinca en ple barri de la Marina: Foneria i Foc. El metro arribarà així finalment a la Zona Franca, l'única part de Barcelona on encara no estava disponible aquest servei. Les altres tres estacions de la flamant L10 Sud són les ja existents de la L9 Sud (Collblanc, Torrassa i Can Tries-Gornal), en servei des del febrer del 2016. Durant el 2019 aquesta línia disposarà de dues estacions més, en obres actualment i situades en terme de l'Hospitalet de Llobregat: Provençana (amb previsió d'entrada en funcionament a la propera primavera) i Ciutat de la Justícia (que es preveu posar en servei a la tardor de l'any que ve). Les cinc estacions en ple polígon de la Zona Franca (Motors, Litoral, Port, ZAL i Nova Zal) es troben pràcticament enllestides -en format viaducte aeri- però encara no hi ha data concreta per a la seva inauguració. 1.500 vehicles diaris menys a l'àrea metropolitana El metro funciona automàticament sense conductor i la freqüència de trens és d'uns 7 minuts els dies laborables. Pel que fa als horaris, la línia 10 Sud tindrà els mateixos que la resta de la xarxa: de 5 del matí a 12 de la nit els dies laborables de dilluns a dijous, fins a les 2 de la matinada els divendres i vigílies de festiu, i obertura continuada els dissabtes i vigílies singulars. A les estacions de Can Tries\/Gornal, Torrassa i Collblanc, els usuaris poden fer transbord a la línia 9 Sud. A més, a Torrassa també ho podran fer a la línia 1, que connecta amb Universitat, Catalunya o Espanya, entre altres parades. A Collblanc poden fer intercanvi amb la línia 5, que permet arribar, entre d'altres, a Sants Estació, Sagrada Família o Diagonal. Territori i Sostenibilitat calcula que amb l'entrada en funcionament de la L10 Sud -i especialment gràcies a les estacions de Foneria i Foc- s'eliminaran uns 1.500 vehicles diaris a l'àrea metropolitana de Barcelona. 119 MEUR de pressupost Les obres de l'L10 Sud es van reprendre un cop es va posar en servei l'L9 Sud. El pressupost assignat des de llavors és de 119 MEUR: 37 MEUR a actuacions al túnel (via, catenària, instal¿lacions), 45 MEUR a les estacions de Foneria i Foc, i 37 MEUR a les estacions de Provençana i Ciutat de la Justícia. La línia 10 Sud té una longitud de 4,5 quilòmetres, dels quals 2,5 quilòmetres corresponen al nou tram de túnel que va de la bifurcació del Gornal fins a Foc. Després d'aquesta estació, hi ha, a més, un tram de via doble d'1,6 quilòmetres, que és el que utilitzen els trens per fer la maniobra de canvi de sentit. En el tram comú amb la línia 9 Sud, els trens d'ambdues línies passen per les mateixes andanes i els usuaris els han de distingir per la destinació que s'indica a les pantalles informatives. De la mateixa manera, el servei de metro entre La Sagrera i Gorg es passa a denominar L10 Nord per tal de no confondre els dos sectors de la línia mentre no estiguin connectats entre ells.