El maquinista de l'Alvia ha comparegut acompanyat del seu advocat (EFE)
El maquinista de l'Alvia ha comparegut acompanyat del seu advocat (EFE)
Madrid

El maquinista de l'Alvia que va descarrilar a Santiago: "Era un accident anunciat"

El descarrilament del tren, que superava en més del doble la velocitat permesa, va causar 80 morts

RedaccióActualitzat

Francisco José Garzón estava al comandament del tren Alvia que va descarrilar a Santiago de Compostel·la el 2013, una tragèdia en què van morir 80 persones i gairebé 150 van quedar ferides. Cinc anys després, el maquinista ha afirmat al Congrés de Diputats que "era un accident anunciat".

Garzón, que ha comparegut en la comissió que investiga el sinistre i ha demanat perdó a les víctimes, ha denunciat la "falta de seguretat" a la línia. Segons ha manifestat en una declaració que ha demanat que llegís una altra persona, tot quedava "en mans del maquinista":

"No pot estar basat exclusivament en actuació humana, la tecnologia permet controlar els riscos, unes simples mesures preses després de l'accident l'haurien evitat."

Vídeo relacionat: L'accident de Galícia, filmat per una càmera de seguretat

 


El maquinista, visiblement emocionat, ha demanat que una altra persona llegís el seu comunicat. Garzón ha lamentat que es filtrés als mitjans una part de la seva trucada a la central d'Atocha després de la catàstrofe per fer-lo responsable dels fets. I ha apuntat directament l'exministra Ana Pastor i l'exsecretari d'Estat de Comunicacions Rafael Catalá:

"Només podien tenir-la Adif i el Ministeri de Foment, es van destacar unes paraules meves que anava a 190 quilòmetres quan havia d'anar a 80."

Segons ha dit, ja havia alertat del perill del revolt del barri d'Angrois on es va accidentar el tren, en el que està considerat com el primer accident mortal de l'alta velocitat a Espanya. :

"Vaig dir que algun dia passaria, que érem humans."

La mesa de la comissió ha decidit no difondre la conversa, però el portaveu d'ERC, Gabriel Rufián, ha aprofitat el seu torn de paraula per reproduir-la amb el seu telèfon mòbil. El president de la comissió ha suspès la sessió uns minuts.

El maquinista ha defensat la velocitat a què anava:

"Els trens no circulen a la velocitat que vol el maquinista, sinó a la que marca l'empresa. Si circulava a 190 és perquè era l'establerta per a aquell tram."

Vídeo relacionat: Les imatges de l'accident de tren de Santiago

També ha al·legat que estava parlant per telèfon perquè li havia trucat l'interventor, pel telèfon corporatiu, i estava "obligat" a atendre la trucada.

El conductor no ha volgut respondre la pregunta de si és un cap de turc i ha afirmat que hauria preferit morir ell si això hagués evitat alguna mort.
ARXIVAT A:
Policial
Anar al contingut