Experts en infraestructures diuen que a Catalunya no es podria donar el cas de Gènova

RedaccióActualitzat

L'ensorrament del pont de Gènova ha generat una certa inquietud i ha fet que la gent es pregunti si aquí el manteniment és l'adequat. A Catalunya hi ha uns 5.000 ponts de trànsit rodat i ferroviari. D'aquests, 750 tenen més de 50 metres.

TV3 ha entrevistat dos experts, David Garcia Carrera, doctor arquitecte de la UPC i president Associació Consultors d'Estructures, i Antonio Marí, catedràtic de l'Escola d'Enginyers de Camins de la UPC i professor d'Estructures de Formigó.

 

 

Admeten que hi ha alguns aspectes a revisar, però llancen un missatge tranquil·litzador, entre altres coses perquè s'han construït amb controls molt estrictes.

David Garcia Carrera: "Les grans infraestructures a Itàlia es van fer a l'època de la dictadura, de Mussolini, dels anys 30, i nosaltres, les grans obres d'infraestructura les hem fet de la democràcia cap aquí. Per tant, tenim obres molt més actuals, molt més modernes, fetes amb molt més coneixement i amb uns criteris de qualitat molt més exigents."

 

 

Cada pont, per exemple, compta amb una fitxa actualitzada del seu historial tècnic.

Antonio Marí: "Cada administració té els seus programes de manteniment, que consisteixen bàsicament en una sèrie d'inspeccions, que poden ser rutinàries o inspeccions principals cada cert temps. En funció del resultat de la inspecció, es prenen les mesures que calgui."

 

 

Unes mesures en què el pas del temps hi té molt a dir.

Antonio Marí: "Per l'ús, les infraestructures es van danyant i es van gastant. És molt normal que una infraestructura hagi de ser reforçada o ampliada o reparada, perquè al llarg de la seva vida útil les coses poden canviar molt. Els ponts que es van construir fa 50, 60, 70 anys no estaven pensats per càrregues de camions amb el tonatge que tenen ara."

David Garcia Carrera: "Els ponts, els edificis, les obres públiques, les construïm amb una normativa determinada i se segueix aquella normativa. En el moment que les altres normatives es van actualitzant, com que aquell pont ja està construït, costa molt aclarir -i les normatives no són prou clares- quina és la normativa que s'ha d'aplicar per al seu manteniment."

Antonio Marí: "Si tu ara avalues les estructures que es van construir fa 50 anys amb la normativa de projecte d'obra nova, no entrarien."

David Garcia Carrera: "A Catalunya podem estar bastant tranquils, la qual cosa no vol dir que no puguem tenir algun problema puntual".

 

 

Com és el cas del pont d'Esparreguera, a l'A-2, que l'any 2000 es va enfonsar per una deficient fonamentació dels pilars i va causar la mort de dos joves.

David Garcia Carrera: "El que és evident és que el manteniment és fonamental en aquest tipus d'obres."

Antonio Marí: "Cada vegada s'hauran de dedicar més diners al manteniment."

 

 

Els experts, però, mantenen una visió optimista.

David Garcia Carrera: "Hauríem de fugir de crear una mena de sensació de psicosi amb les nostres infraestructures, que realment estan a un primeríssim nivell a Europa."

 

ARXIVAT A:
Infraestructures
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut