Espai

El Hubble detecta per primer cop l'existència d'oxigen i carboni en un planeta extrasolar

El telescopi espacial nord-americà Hubble ha detectat per primera vegada l'existència d'oxigen i carboni a l'atmosfera d'un planeta situat fora del sistema solar, segons han informat fonts de la Societat Astronòmica Americana. Segons els científics, aquests resultats són encoratjadors perquè demostren la possibilitat de mesurar la composició química de l'atmosfera dels planetes distants molts anys llum. "Aquestes medicions podrien portar a descobrir algun dia bio marcadors, és a dir, indicis de vida, en planetes extrasolars".

El HD209458b, més conegut com Osiris, pertany a la clase de planetes coneguts com "Júpiter Calents", està situat a 150 anys llum de la Terra, i gira en òrbita al voltant d'una estrella similar al Sol, segons els investigadors. El planeta va perdre part de la seva matèria, igual que el Déu Osiris a qui, segons la llegenda egipcia, el seu germà va tallar a trossos després d'assassinar-lo per evitar que tornés a la vida. El que el Hubble ha revelat és una forma el·líptica que s'està evaporant i que la materia de què es compon aquest "envoltori" és oxigen i carboni. L'anàlisi de la llum del seu "sol" passant a través d'aquesta capa mostra que aquest és el resultat d'un fenomen d'"arrossegament hidrodinàmic" creat per l'evaporació de l'hidrogen de la seva atmosfera. Osiris és el primer planeta fora del sistema solar que té una atmosfera, el primer que s'ha observat que tingui una atmosfera d'hidrogen que s'evaporant i ara també el primer que s'ha descobert amb una atmosfera que conté oxigen i carboni.