El govern treballa perquè els nous horaris de l'R15 i l'R16 incorporin noves freqüències a primera i última hora del dia

El govern treballa perquè els nous horaris de l'R15 i l'R16 incorporin noves freqüències a primera i última hora del dia
Tortosa

El govern treballa perquè els nous horaris de l'R15 i l'R16 incorporin noves freqüències a primera i última hora del dia

La taula de reunió a la seu de l'IDECE del Consell Econòmic i Social de les Terres de l'Ebre, presidida pel secretari d'Infraestructures i Mobilitat, Ricard Font (ACN)

La taula de reunió a la seu de l'IDECE del Consell Econòmic i Social de les Terres de l'Ebre, presidida pel secretari d'Infraestructures i Mobilitat, Ricard Font (ACN)

ACN Tortosa. - La Generalitat està negociant amb Adif i Renfe els nous horaris que s'aplicaran, amb tota probabilitat, aquest estiu a les línies R15 i R16, que afecten les Terres de l'Ebre. Després que el govern es plantés davant del que considerava una "imposició inversemblant, insòlita i insultant" per als ciutadans de les Terres de l'Ebre d'incorporar els retards actuals als nous horaris, el secretari d'Infraestructures i Mobilitat, Ricard Font, ha reiterat que només s'acceptaran si s'incorpora un criteri temporal de finalització d'aquests increments de temps per l'execució de les obres de millora de la xarxa ferroviària. Malgrat que no s'ha concretat el calendari d'entrada en servei d'aquests nous horaris, Font ha explicat que treballaran perquè, en la mesura que la xarxa pugui absorbir-ho, s'incorporin també noves freqüències reivindicades pel territori a primera i darrera hora del dia.

Admetent des del primer moment que la xarxa ferroviària a les Terres de l'Ebre té un índex de puntualitat "inadmissible" que només arriba al 28%, Font ha assegurat que treballaran perquè en el curt termini, i davant la posada en marxa el primer trimestre de 2017 del desdoblament Vandellòs-Tarragona, el territori recuperi un servei que, actualment, és deficient. Amb tot, mentre s'espera la posada en marxa d'aquesta doble via per poder fer una "reorganització global" dels serveis ferroviaris a les Terres de l'Ebre, millorant els temps de viatge i les freqüències, el govern està treballant per incorporar des d'aquest estiu freqüències a primera i darrera hora del dia en les línies R15 i R16.És una reivindicació històrica que es fa des del territori i des de la plataforma Trens Dignes i que aquest divendres s'ha tornat a posar sobre la taula en la reunió de Consell Econòmic i Social de les Terres de l'Ebre. Font ha assegurat que s'està treballant per incorporar aquestes noves freqüències a primera i darrera hora de dia en els nous horaris que s'estan pactant amb Renfe i Adif. Sobre aquest nous horaris que Adif volia imposar a partir del 12 de juny, Font ha explicat que s'hi està treballant, però que no pot concretar un calendari de posada en marxa. La condició que està posant la Generalitat a l'Estat per acceptar "alguna modificació horària que incorpori retards" és la temporalització d'aquests canvis a l'execució d'un seguit d'inversions necessàries per poder revertir l'actua situació. "Si ho comparem amb la xarxa viària, fins ara Adif quan tenia un sot optava per reduir la velocitat en lloc d'arreglar-lo. Nosaltres el que diem és: 'Estem disposat que, mentre ho reparis, els temps hi puguin estar condicionats'", ha manifestat Font. D'altra banda, i en el marc de l'impuls del Corredor del Mediterrani, el govern també s'ha compromès a treballar amb el territori perquè l'estació de l'Aldea pugui esdevenir "estratègica" per al conjunt de l'Ebre. "Entenem que és un punt de connexió important, real, evident i racional, i defensem que pugui tenir un component estratègic per relligar la mobilitat de les persones de l'Ebre i també de les mercaderies", ha afegit el secretari d'Infraestructures i Mobilitat. Per la seva part, i com a representant de Trens Dignes, Jordi Sasplugas ha explicat que la reunió amb els tècnics i responsables de mobilitat de la Generalitat ha estat molt satisfactòria perquè coincideixen amb les reclamacions a fer davant Renfe i Adif perquè el servei ferroviari a l'Ebre millori. Sasplugas ha reconegut que el govern també es troba amb una "incapacitat" de poder fer complir l'Estat amb el manteniment de les infraestructures existents; i confien que quan s'enllesteixi el desdoblament de la via de Vandellòs-Tarragona s'obri un ventall de possibilitats de millora per a l'Ebre. "Hem de fer que la societat pugui utilitzar el ferrocarril com un transport públic. No ens valen les excuses que la gent no agafa el tren, perquè si s'utilitza poc és perquè hi ha freqüències i horaris que no estan pensats pels usos de la gent", ha afegit.