El govern espanyol admet que rescatarà les autopistes en fallida

La patronal de les constructores va xifrar en 5.000 milions el rescat de les carreteres, entre les quals predominen les radials de Madrid
El govern espanyol admet que rescatarà les autopistes en fallida
Madrid

El govern espanyol admet que rescatarà les autopistes en fallida

La patronal de les constructores va xifrar en 5.000 milions el rescat de les carreteres, entre les quals predominen les radials de Madrid
Redacció
Una de les autopistes en fallida és la Madrid-Toledo

Una de les autopistes en fallida és la Madrid-Toledo

El govern espanyol ha reconegut que l'Estat es farà càrrec de les vuit autopistes de peatge que actualment estan en fallida i risc de liquidació. No n'hi ha cap de catalana i la major part són les radials de Madrid, que no han atret el trànsit que s'esperava o també han sumat costos d'expropiació més elevats dels previstos.

La intenció de l'Estat és assumir el deute de les autopistes després d'aplicar-hi una quitança del 50%. El deute puja a 3.400 milions, però l'any passat la patronal constructora Seopan va xifrar la nacionalització en uns 5.500 milions d'euros. L'anterior govern de Mariano Rajoy ja va intentar rescatar les autopistes l'any 2014, però el pla no va prosperar. L'aleshores ministra de Foment, Ana Pastor, va afirmar que la solució per a les autopistes no hauria de costar "ni un sol euro" als espanyols.

El ministre de Foment, Íñigo de la Serna, ha admès la dificultat d'arribar a un acord amb les entitats financeres creditores per rescatar les infraestructures. En declaracions a Televisió Espanyola, el ministre ha explicat que l'objectiu de Foment és garantir l'ús d'aquestes vies i que no hi hagi un buit legal que impedeixi gestionar-les:

"L'escenari que se'ns planteja és arribar una reversió d'aquestes autopistes a l'Estat. Estem negociant amb les entitats financeres per veure si és possible arribar a un acord mutu que faciliti les coses, però és complicat."

 

De la Serna ha explicat per què hi ha bancs que ja s'han desprès de les seves participacions.

Les vies en fallida són l'R-2, l'R3, l'R-4 i l'R-5, que encerclen Madrid, i també les Madrid-Toledo, Cartagena-Vera, Ocaña-La Roda i l'M-12 Eix Aeroport, que enllaça Madrid i Barajas.

Alguns processos de liquidació ja estan en marxa i han arribat a la justícia, que ha donat una moratòria de sis mesos per negociar el futur de les vies ràpides de peatge que no arriben al nombre d'usuaris projectat.

Crítiques a la nacionalització de les pèrdues

Algunes veus ja s'han aixecat contra la intenció de rescatar les autopistes en fallida. El PSOE ha demanat la compareixença urgent del ministre al Congrés perquè expliqui als ciutadans "perquè haurem d'assumir un cost fruit de la mala planificació i mala gestió dels governs del PP".

Per la seva banda, l'eurodiputat d'ICV Ernest Urtasun ha demanat a la Comissió Europea que investigui el rescat i ha argumentat que podria ser una ajuda il·legal.

"És absolutament inadmissible. Quan les grans empreses concessionàries exploten infraestructures lucratives no es plantegen repartir els beneficis. En canvi, quan un projecte els genera pèrdues, se'l treuen de sobre i el conjunt de la ciutadania ha d'assumir-ne la despesa", s'ha queixat Urtasun.

L'organització de consumidors FACUA ha lamentat que es vulgui "nacionalitzar les pèrdues dels que no han sabut gestionar les autopistes". "Mentre l'executiu evita aprovar mesures que impedeixin tallar la llum als més vulnerables, assumeix que nacionalitzarà un deute multimilionari per rescatar bancs i constructores", ha afegit.