El govern de Barcelona vol prohibir l'ús de patinets elèctrics a menors de 16 anys i treure'ls de les voreres

ACN Barcelona.-El govern de Barcelona està preparant una regulació pionera sobre patinets elèctrics, segways, plataformes, rodes i tricicles que estableix la prohibició del seu ús per a menors de setze anys i els treu de les voreres. En funció del tipus de vehicle, podran anar pels carrils bici, els parcs, els carrers 30 o per la calçada, sempre que no sigui de la xarxa bàsica. També es regularà la velocitat, des del 10 quilòmetres per hora fins als 45. A més, en cas de lloguer del vehicle, serà obligatori l'acompanyament d'un guia. Pel que fa als grups, que com a màxim seran de sis, les rutes estaran marcades. La regidora de Mobilitat, Mercedes Vidal, ha explicat que aquesta regulació està molt treballada amb el sector i confia poder-la aprovar durant el primer trimestre del 2017. A partir d'aquesta norma general, els districtes podrien endurir l'ús d'aquests ginys en casos de gran pressió turística, com és el cas de Ciutat Vella.

Tenint en compte l'explosió de vehicles com els patinets elèctrics, els segways, les rodes o les plataformes, l'executiu municipal ja fa mesos que treballa en un procés tècnic i participatiu amb els actors implicats per tal d'elaborar una regulació que ordeni l'ús d'aquestes ginys i l'activitat econòmica que se'n deriva. Es tracta d'una normativa pionera, ja que no hi ha cap ciutat que tingui una regulació específica d'aquest tipus i el marc legal actual és molt feble.Després de parlar amb el sector, l'Ajuntament ha establert tres tipus de vehicles en funció de diferents variables com la velocitat màxima o la grandària de l'artefacte. Es prohibeix el seu ús per a menors de setze anys. Vidal ha argumentat que aquest vehicles "no són una joguina, sinó que són aparells que poden assolir una velocitat i tenen un diferent nivell de perillositat". Queden fora d'aquesta regulació els patinets que no són elèctrics.Així doncs, en una primera categoria estarien els patinets elèctrics petits, les rodes i les plataformes, que podrien circular per carrils bici, per carrers amb plataforma única i per parcs públics. El segon grup és el dels patinets elèctrics grans i els segways, que anirien per les mateixes vies i també per la calçada en el cas de carrers 30. Pel que fa al lloguer d'aquests dos tipus de vehicles, el guia serà obligatori, i en el cas de grups (que seran com a màxim de sis), les rutes estaran delimitades. Es prohibeix lligar-los als arbres, semàfors, bancs i altres elements de mobiliari urbà. Els tricicles i els seus diferents usosEn tercer lloc hi ha els tricicles, que poden ser elèctrics o no i que al seu torn es divideixen en tres categories. La primera és la de l'ús personal, on la regulació serà la de la bicicleta. Si són d'ús turístic, els tricicles podran anar pel carril bici (si l'amplada és suficientment gran), per carrers amb plataforma única, per la caçada dels carrers 30 i per altres calçades, sempre que no siguin de la xarxa bàsica (les grans artèries). En el cas de tricicles d'ús econòmic i serveis (missatgers, transport de mercaderies), podran circular per carrils bici, per carrers amb plataforma única i per la calçada dels carrers 30.En matèria de registre i d'identificació, serà obligatòria en cas d'activitat econòmica i recomanada per a l'ús personal. Això s'aplica a tots els vehicles d'aquest tipus. Aquesta normativa també regula l'ús del casc, de llums i elements reflectants, de timbre i la contractació d'una assegurança, que serà obligatòria en cas d'ús comercial o turístic. La regulació incorpora un règim sancionador que va dels 100 euros de multa als 500, depenent del tipus d'infracció. "Minimitzar els problemes de convivència""El que necessitàvem era minimitzar els problemes de convivència que en una ciutat tan densa i amb tants usos com la nostra pot provocar el sorgiment d'aquests vehicles i la seva circulació", ha explicat Vidal, que ha remarcat que el primer que han volgut fer és treure'ls de les voreres, perquè aquest ha de ser un espai peatonal. La regidora ha dit que confia que es podrà aprovar aquesta regulació durant el primer trimestre del 2017, i ha explicat que s'ha elaborat de la mà del sector i de la resta de grups polítics. També hi ha treballat la Guàrdia Urbana. En concret, caldrà modificar l'Ordenança de Circulació de Vianants i Vehicles, així com un decret d'alcaldia en les zones on es vulgui fer una especial restricció des dels districtes. I és que aquest regulació serà un marc general, però després els districtes podran endurir-la.

Anar al contingut