El govern crea 5 oficines de garanties lingüístiques per a consultes i queixes sobre el català

El Departament de Presidència de la Generalitat de Catalunya crearà fins al 15 de març cinc oficines de garanties lingüístiques, dins el pla d'acció lingüística 2004-2005, que s'encarregaran d'assessorar els ciutadans i les empreses en matèria lingüística i de trametre les denúncies per una situació de discriminació de la llengua catalana als departaments que corresponguin. Les oficines estaran a les seus de la Secretaria de Política Lingüística de Barcelona, Girona, Lleida, Tarragona i Tortosa.
El govern crea 5 oficines de garanties lingüístiques per a consultes i queixes sobre el català
Catalunya

El govern crea 5 oficines de garanties lingüístiques per a consultes i queixes sobre el català

El Departament de Presidència de la Generalitat de Catalunya crearà fins al 15 de març cinc oficines de garanties lingüístiques, dins el pla d'acció lingüística 2004-2005, que s'encarregaran d'assessorar els ciutadans i les empreses en matèria lingüística i de trametre les denúncies per una situació de discriminació de la llengua catalana als departaments que corresponguin. Les oficines estaran a les seus de la Secretaria de Política Lingüística de Barcelona, Girona, Lleida, Tarragona i Tortosa.
Les oficines, segons ha explicat el secretari general de Política Lingüística, s'encarregaran d'atendre les persones i els ciutadans que vulguin formular consultes o denúncies a l'entorn del dret de viure en català, tramitaran les denúncies perquè els departaments corresponents realitzin inspeccions, i oferiran assessorament i recursos de tota mena a les empreses o entitats on es detecti un problema d'absència d'ús del català.

A més, també està previst que ofereixin assessorament jurídic als ciutadans, entitats i empreses en matèria de drets lingüístics i realitzin propostes d'actuació. Les denúncies que s'hi presentin podran donar peu a l'inici d'un expedient administratiu que pot acabar en sanció en cas que es demostri l'incompliment de la legislació vigent.

Amb tot, Pueyo ha explicat que la iniciativa "no té voluntat repressiva" en matèria lingüística, sinó que servirà per "optimitzar" les funcions que ja oferia la Secretaria de Política Lingüística per donar resposta a les demandes i denúncies dels ciutadans. "Amb la posada en marxa d'aquest sistema -ha assegurat- no es vol tant estimular les queixes, sinó fer senzill i assequible el procés".

En la mateixa línia la subdirectora de Política Lingüística, Elvira Riera, ha explicat que les noves oficines no són un instrument de persecució, sinó una eina per als ciutadans que permetrà detectar quines entitats o empreses necessiten recursos, suport i ajuda.

A les oficines, segons Riera, s'hi poden adreçar tant persones jurídiques com físiques, tant per demanar assessorament com per interposar queixes, i ho podran fer en persona, via telèfon o internet a l'adreça http://www.gencat.net/presidencia/llengcat/ogl

Les oficines coordinaran esforços amb el Departament de Comerç, Consum i Turisme -que rep la majoria de les denúncies adreçades a establiments que no respecten el català en la retolació o en la carta-, la Xarxa Tècnica de Política Lingüística, el Consorci de Normalització Lingüística, el telèfon d'atenció al ciutadà i el Síndic de Greuges de Catalunya.

La primera oficina que ha entrat en funcionament és la de Barcelona, que ja ha obert les portes. Les de Girona, Tarragona i Lleida ho faran durant el mes de febrer, i la de Tortosa, el proper 15 de març.