Madrid

El fiscal en cap creu que en un mes es podrà saber què va causar l'accident

Les causes de l'accident són encara una gran incògnita. El fiscal en cap encarregat de la investigació creu que en el termini d'un mes es podrà donar una resposta a partir del contingut de les caixes negres de l'avió. De moment, les imatges que van captar les càmeres d'Aena sembla que confirmarien que el motor no es va incendiar a l'aire, sinó que el foc va començar un cop l'aparell ja s'havia estavellat. Les imatges també apuntarien que una peça del motor s'hauria desprès i hauria xocat contra el timó o el propulsor de l'avió. Igualment, segons el document, l'aparell hauria esgotat el recorregut de la pista abans d'enlairar-se. Per cert que la Ministra de Foment, Magdalena Álvarez, compareixerà divendres que ve al Congrés per parlar de la catàstrofe.

Actualitzat

Dos dies després del sinistre, encara queden per resoldre moltes incògnites. La comissió d'experts ha començat a treballar i ja té les primeres sospites. Segons alguns pilots i mecànics consultats per TV3, hi va haver un moment en què l'avió es va fer ingovernable. I això va passar quan ja s'havia superat la velocitat de decisió, aquella a partir de la qual l'avió ja no pot frenar i s'ha d'enlairar.

Una de les hipòtesis gira al voltant d'un trencament sobtat del motor. Un ocell de grans dimensions o la peça d'un altre avió podria haver entrat en una turbina que gira a 20.000 revolucions i podria haver trencat tot el que es va trobar per davant. De rebot, s'hauria produït una pèrdua de potència i haurien quedat inservibles els sistemes hidràulics i mecànics que controlen, entre d'altres, la direcció.

L'atestat, en un mes

Tot i que les conclusions no es tindran fins d'aquí a uns mesos, l'atestat de la Guàrdia Civil estarà llest en un mes. Aquest seria el termini per començar a saber algunes respostes. Així ho ha confirmat el fiscal cap en funcions de la investigació, Emilio Valerio, que ha reconegut que el procés serà "difícil" i "molt laboriós". El fiscal en cap ha dit que es tracta d'un accident molt complex, però que no vol pensar que l'atestat es pugui endarrerir gaire més que un mes.

La comissió d'experts

Aquestes són les primeres dades que es filtren de la comissió tècnica d'investigació formada per 15 persones independents i que recopila proves relatives a l'enlairament de l'aparell, com les caixes negres i les mateixes imatges preses per les càmeres de seguretat de l'aeroport.

Segons ha explicat la vicepresidenta del govern espanyol, María Teresa Fernández de la Vega, a set persones independents que formen la comissió, s'hi han afegit membres de l'Agència Europea de Seguretat Aèria, representants de l'empresa McDonnell Douglas, fabricant de l'avió, i de l'Administració dels Estats Units, per ser el país on opera l'empresa propietària de l'aparell. De la Vega ha assegurat que la investigació de l'accident serà "exhaustiva" per "arribar al fons" de la qüestió i ha afirmat que el govern espanyol "està del tot compromès" amb la resolució de les incògnites.

El segon intent d'enlairament

El subdirector general d'operacions de Spanair, Javier Mendoza, ha confirmat que el comandant de l'avió va retornar a la porta d'embarcament abans d'iniciar la carrera per alçar el vol. Spanair ha dit que el pilot va detectar i informar sobre un "escalfament excessiu en una presa d'aire" però un cop aïllat el problema, se'l va autoritzar a tornar a la pista en no detectar més anomalies. Durant una roda de premsa, Mendoza ha dit que la decisió d'intentar un segon enlairament s'ha analitzat i no s'ha detectat cap "anormalitat" ni "cap anomalia". "Es va actuar d'acord amb els estàndars i procediments que marquen els manuals de l'avió", ha conclòs.

La hipòtesi de la peça despresa podria explicar un sinistre que, segons el Sepla, no pot deure's només a la fallada d'un motor. De fet, el president del Sindicat Espanyol de Pilots de Línies Aèries (Sepla), José María Vázquez, que també és pilot de Spanair, s'ha mostrat convençut que en l'accident haurien intervingut més factors. Vázquez ha dit que l'incendi d'un motor "per si sol no justifica que l'avió caigui".

Dificultats econòmiques

Segons el president del Sepla, les dificultats econòmiques de les companyies aèries no fan que redueixin els controls de seguretat que apliquen. De fet, Vázquez ha volgut "desmentir categòricament" que la crisi econòmica que afecta Spanair hagi pogut tenir a veure amb l'accident. Vázquez ha explicat que Spanair pertany al grup escandinau SAS, que compleix escrupolosament els protocols de seguretat.

A més, el pilot i president del Sepla ha indicat que és cert que Spanair té problemes, però encara no s'havia produït cap tipus de retallada. Vázquez també ha admès que la plantilla era escassa, i que sovint s'arribava al límit d'hores de vol acumulades, però que en aquest cas, per l'hora de l'accident i les hores que duia treballant el pilot, no es pot pensar que hi hagi tingut res a veure.

Un model segur

Tant la companyia Spanair com els enginyers i experts en manteniment consultats per TV3 asseguren que el model sinistrat, un McDonnell Douglas MD-82, és un avió segur i que té un dels índexs més baixos d'accidents. És del 0,5 per cada milió d'enlairaments, quan la mitjana de tota l'aviació és del 0,8.

Segons ha sabut TV3, la companyia planejava retirar els avions de la "família" MD però això no significa que l'aeronau hagués de deixar de volar. De fet, segons el president del Sepla i pilot de Spanair, un avió amb 15 anys no és vell per retirar-lo i si es volia fer era perquè caducava el lísing, el lloguer de l'aparell, i això coincidia amb un moment en què es volia reduir la flota d'avions i optar per aparells que tinguessin un consum més baix, un factor clau en períodes en què el petroli és car.

Els sindicats demanen prudència

Els sindicats UGT i CCOO han mostrat el seu suport als familiars de les víctimes, així com als treballadors de Spanair, i han fet una crida per evitar especulacions sobre les causes del sinistre. Tant UGT com CCOO han demanat prudència i han assenyalat que caldrà donar temps a la comissió d'investigació. En aquest sentit, el sindicat dels pilots (Sepla) s'ha unit en un comunicat a la petició de màxima prudència perquè la proliferació "d'hipòtesis errònies no enterboleixi l'adequat esclariment dels fets".

També el portaveu de l'Associació de Tècnics de Manteniment d'Aeronaus (Asetma), Antonio Lora, per la seva part, ha volgut afegir que el protocol de manteniment d'aeronaus es va aplicar "correctament". Lora ha assenyalat que, com a sindicat, Asetma està "en permanent lluita" per millorar la seguretat aèria i sempre ha defensat que "no s'hauria d'empitjorar". No obstant, ha evitat fer més valoracions en un moment "de tanta consternació".

El director comercial de Spanair, Sergio Allard, va explicar ahir en roda de premsa que l'avió accidentat tenia 15 anys d'antiguitat i que havia passat la darrera revisió el 24 de gener d'aquest any. Allard ha comentat que el van adquirir ara fa 9 anys a Korean Air i que no havia tingut mai cap incidència.

ÀUDIOS RELACIONATS
Anar al contingut