El de Barcelona és el setè atemptat mortal en forma d'atropellament massiu

Quatre ciutats europees han patit atropellaments mortals d'aquest tipus abans de Barcelona i Cambrils: Londres, tres vegades; Berlín; Estocolm, i Niça, el primer i més mortífer.
El de Barcelona és el setè atemptat mortal en forma d'atropellament massiu

El de Barcelona és el setè atemptat mortal en forma d'atropellament massiu

Quatre ciutats europees han patit atropellaments mortals d'aquest tipus abans de Barcelona i Cambrils: Londres, tres vegades; Berlín; Estocolm, i Niça, el primer i més mortífer.
Redacció
Agents de policia prop del camió que va atacar la multitud que mirava els focs artificials, a Niça (EFE)

Agents de policia a prop del camió que va atacar la multitud que mirava els focs artificials, a Niça (EFE)

L'onada d'atemptats terroristes en forma d'atropellaments que pateix Europa la va posar en marxa fa poc més d'un any un tunisià resident a Niça, Mohamed Lahouaiej Bouhlel. Va ser el 14 de juliol quan, aprofitant l'aglomeració de gent que hi havia a la ciutat amb motiu de la festa nacional francesa, va aconseguir matar 85 persones i en va ferir més de 400 amb un camió de 19 tones.

El terrorista va ser abatut per la policia i l'atemptat el va reivindicar Estat Islàmic al cap de dos dies. França ja havia patit l'atac al setmanari "Charlie Hebdo" i, sobretot, els de la nit de la sala Bataclan. Però aquesta vegada s'estrenava un nou mètode relativament fàcil de posar en pràctica, perquè només cal un vehicle gran per atropellar com més gent millor. El de Niça continua sent el més mortífer de tots.

Berlín, Estocolm i Londres tres vegades

Cinc mesos després es va tornar a fer servir aquest mètode. Va ser a Berlín, el 19 de desembre. I, una altra vegada, l'objectiu era una multitud festiva, aquest cop un mercat de Nadal. L'atacant va matar 11 persones i en va ferir una cinquantena també amb un camió de gran tonatge. L'autor, mort per la policia quatre dies després a Milà, era un altre tunisià que havia intentat obtenir asil polític. També ho va reivindicar Estat Islàmic.

Des de llavors s'havia fet servir cinc vegades més: tres a Londres, una a Estocolm i una a París. El 22 de març, un home conduint un totterreny pel pont de Westminster, a Londres, va matar cinc persones, quatre atropellades i una cinquena, un policia, apunyalat. L'home el van abatre.

 

 

El 7 d'abril va ser Estocolm la ciutat atacada: un uzbek resident a Suècia va tornar a fer servir un camió per atropellar una multitud en un carrer de vianants del centre de la capital sueca i va aconseguir matar cinc persones.

El 3 de juny va tornar a ser Londres l'objectiu: un vehicle amb tres ocupants va atropellar la gent que era al Pont de Londres i, quan fugien, van apunyalar diverses persones a prop del mercat de Borough. El balanç: vuit morts i vint ferits. Els tres jihadistes van ser abatuts per la policia.

I el 19 de juny, un altre cop Londres: una furgoneta va atropellar un grup de fidels musulmans, va matar una persona i en va ferir una desena. Aquest atac va tenir una motivació diametralment oposada als altres, perquè l'objectiu era, precisament, la comunitat musulmana. Cal dir, però, que el terrorisme jihadista ha matat moltes persones de religió musulmana, sobretot al Pròxim Orient.

París, l'últim atropellament

L'últim atemptat d'aquest tipus el va patir la localitat de Levallois Perret, a prop de París, fa tot just una setmana, el 9 d'agost. En aquest cas, un vehicle va atropellar una patrulla de policia, però sense causar víctimes mortals. Va ferir, això sí, sis persones.

Barcelona i Cambrils, l'atemptat alternatiu

En un primer moment, el que va passar a Barcelona va semblar que seguia el patró fixat a Niça: una persona actuant sola i amb el vehicle mateix com a arma principal. L'atac posterior a Cambrils i, sobretot, la relació de l'atropellament de la Rambla amb la cèl·lula d'Alcanar, formada sobretot per joves d'origen magribí amb residència a Ripoll, van evidenciar que es tractava d'un cas diferent.

Tot indica que la furgoneta, juntament amb les altres llogades pels jihadistes i plenes dels explosius i les bombones de butà, estaven destinades a un atemptat molt diferent i potencialment molt més mortífer. L'explosió al xalet d'Alcanar hauria frustrat aquest atemptat amb furgonetes bomba, i els jihadistes haurien adoptat l'atropellament massiu com a atemptat alternatiu.

Però a pesar d'això, de moment el de Barcelona ja és el segon atac d'aquestes característiques més mortífer des del de Niça: 13 persones mortes i més d'un centenar de ferits.