El (curt) camí que queda per poder pagar amb el mòbil

Executius de diverses empreses debaten al Congrés Mundial de Mòbils sobre la proximitat de la implantació de la tecnologia NFC, que permetrà realitzar transaccions i obtenir informació només acostant el telèfon a un lector.
El (curt) camí que queda per poder pagar amb el mòbil
Barcelona

El (curt) camí que queda per poder pagar amb el mòbil

Executius de diverses empreses debaten al Congrés Mundial de Mòbils sobre la proximitat de la implantació de la tecnologia NFC, que permetrà realitzar transaccions i obtenir informació només acostant el telèfon a un lector.
Ramon Radó Actualitzat
Un usuari efectua una transacció amb un telèfon mitjançant la tecnologia NFC.

Un usuari efectua una transacció amb un telèfon mitjançant la tecnologia NFC

La tecnologia NFC (Near Field Communication) és un dels principals reclams d'aquesta edició del Congrés Mundial de Mòbils. Aquest sistema facilita la interconnexió de dispositius i l'intercanvi de dades sense fils, de manera que possibilita pagar transaccions o obtenir informació només acostant el telèfon a un lector, sense que hi hagi contacte.

El certamen ha habilitat un espai, l'NFC Centre, del qual se'n troben diversos punts al llarg de la fira. Utilitzant l'NFC, els participants al MWC també poden obtenir informació sobre les conferències, orientar-se a través del pavelló Gran Via de Fira de Barcelona o conèixer les rutes dels transports públics. De fet, els participants al congrés es podien fins i tot acreditar a través d'aquest sistema, tot i que, a l'hora de la veritat, la gran majoria ha optat per l'acreditació tradicional, la qual cosa ha generat llargues cues aquest dilluns al matí.

Aquesta tecnologia ha centrat aquest dilluns al migdia la taula rodona "Construint l'ecosistema per als serveis de NFC", en la qual han participat executius d'empreses que impulsen sistemes de pagament a través dels telèfons mòbils mitjançant aquesta tecnologia. Tots han destacat que la popularització d'aquesta tecnologia és a prop, tot i que encara queden obstacles importants per a superar.

El cap de màrqueting d'Isis, Ryan Hughes, ha apuntat que es tracta d'un sistema "molt complex" i que "ningú ha nascut per a pagar amb el telèfon, tothom necessita una mica de tutoria, però l'avantatge és que es tracta d'una lliçó que no s'ha de fer dues vegades", gràcies a la seva simplicitat (que ha il·lustrat amb alguns anuncis de promoció).

Isis, empresa que es dedica a la implantació d'un moneder telefònic, va realitzar dues proves pilot d'aquesta tecnologia el mes d'octubre passat, a les ciutats nord-americanes de Salt Lake City i Austin. Hughes ha explicat que les persones que van fer servir aquest moneder mòbil van quedar-ne satisfets: "La gent està a punt per al ‘mobile wallet', ho volen; el que hem de fer és fer-ho possible".

Els obstacles que queden

Per la seva banda, el cap del Global Mobile Product de l'empresa Visa, Bill Gajda, ha començat la seva intervenció reconeixent que "fa més de deu anys que parlem de NFC com una cosa imminent", però que actualment creu que "hi ha senyals que em fan ser més optimista".

L'executiu de Visa, que ha anunciat un acord amb Samsung perquè els telèfons de nova generació del gegant coreà estiguin preparats per a utilitzar les targetes de la companyia, ha assenyalat tres barreres que obstaculitzen ara per ara la plena implantació de l'NFC: "portar els dispositius NFC a les mans dels consumidors, l'acceptació comercial de la tecnologia i l'accés a un element de seguretat".

Gajda ha apuntat que "encara hi ha molta feina a fer" i que cal fer el sistema "més senzill" i "treballar en el model de negoci", però s'ha mostrat esperançat pel que "la indústria del mòbil sempre ha trobat la manera d'esbrinar quin era el model de negoci".

Posteriorment, ha intervingut Ali Salci, cap de la divisió de serveis financers mòbils de Turkcell, una empresa pionera en l'ús del sistema NFC. Salci ha afirmat que "encara no hem vist l'enlairament" d'aquesta tecnologia i ho atribuït al fet que cal col·locar el focus en el fet que "l'usuari mantingui el control", tant pel que fa a confiança com en la seguretat en les operacions.

Més enllà de les transaccions comercials

Per Salci, la pregunta clau és "quan podrem marxar de casa només amb el telèfon mòbil?" i ell mateix ha respost que "aquest dia no és lluny". L'executiu de Turkcell ha defensat que cal posar més èmfasi "en els serveis que poden ser utilitzats fàcilment pels consumidors i no limitar-ho només als pagaments".

En la mateixa línia s'ha situat el director del programa NFC d'Orange i membre de l'Associació Francesa de Mòbils Sense Contacte (AFSCM), François-Xavier Godron, que ha enumerat les facilitats a l'hora de viatjar, l'obtenció ràpida d'informació rellevant o l'accés a comptes sense targeta ni clau d'accés com les possibilitats que ofereix l'NFC més enllà dels pagaments sense targeta de crèdit.

El directiu d'Orange ha indicat que els diferents operadors francesos "tenim objectius comuns", de manera que col·laboren en l'AFSCM per tal d'incrementar la implantació del sistema NFC. Amb aquest objectiu, ja han començat a treballar amb tres dels principals bancs francesos, empreses com Decathlon o Carrefour, l'empresa estatal de transports SNCF i ciutats com Caën, Estrasburg, Marsella o Toulouse. "Molts anys d'esforços i preparatius aviat seran recompensats", ha conclòs Godron.