El coreògraf Thomas Hauert explora l'inconscient dels ballarins amb el nou muntatge 'Inaudible'

El coreògraf Thomas Hauert explora l'inconscient dels ballarins amb el nou muntatge 'Inaudible'

El coreògraf Thomas Hauert explora l'inconscient dels ballarins amb el nou muntatge 'Inaudible'

Una fotografia de l'espectacle 'inaudible'. (Horitzontal)

Una fotografia de l'espectacle 'inaudible'. (Horitzontal)

ACN Barcelona.-El Mercat de les Flors ha presentat aquest dilluns l'espectacle 'Inaudible' que es podrà veure del 8 al 10 de març de la mà del coreògraf suís-belga Thomas Hauert. El muntatge compta amb sis ballarins que s'enfronten al 'Concerto in F' de George Gerschwin i a la peça 'Ludus de Morte Regis' del compositor Mauro Lanza. Així, es tracta d'un espectacle "inventat in situ" en que els intèrprets improvisen i tradueixen la música en moviment. El coreògraf s'ha interessat pel moviment que aporta cada ballarí a partir de l'inconscient perquè, segons ha explicat, l'element clau de la seva feina parteix de treballar amb la ment "conscient" i el cos que "inventa". La producció arriba després que el mateix autor hagi ofert 'Danse étoffée sur musique déguisée' el passat cap de setmana i que aquest dimarts presenti programa doble amb '(sweet) (bitter)' i 'Pulse Constellation'.

Thomas Hauert ha explicat que un dels elements claus de la seva companyia, Zoo, és la col·laboració i responsabilitat entre els diferents membres. Segons ha indicat, habitualment ell proposa un punt de partida i els intèrprets poden ser creatius i aportar la seva visió per construir "una cosa diferent que jo sol no hagués pogut ni concebre". "M'engresca quan tinc una idea que s'alimenta amb el que proposen els altres", ha explicat.Aquesta manera de funcionar de la companyia els ha portat a poder comptar amb artistes que treballen amb molta "autonomia", "responsabilitat" i "llibertat". Aquesta dinàmica, habitual en les produccions de Hauert, es percep amb 'Inaudible' segons ha indicat el propi coreògraf durant la roda de premsa al Mercat de les Flors. "És una obra inventada in situ. No és una improvisació lliure perquè hi ha una estructura", ha expressat.La música juga un paper molt important a la producció perquè es tradueixen les notes i s'ofereixen a través dels moviments. "A partir de la partitura fem un reconeixement auditiu i els intèrprets plantegen la melodia en moviment", ha dit. De fet, Hauert ha reconegut que trenquen amb el que és habitual en la dansa en no seguir la teoria del 'mickeymousing', que marca que la música s'adapta amb els moviments dels personatges. "Aquí fem el contrari, portem a l'extrem el fet que el cos s'adapti a la música i segueixi els moviments", ha subratllat. 'Inaudible' presenta una dramatúrgia, una estructura i una composició fixa en totes les funcions. El que canvia en cada representació és el moviment que "és inventat". "El ballarí no fa mai el mateix moviment per bé que sí que es mantenen uns mateixos paràmetres", ha admès. La intenció del coreògraf és oferir la possibilitat als intèrprets de tenir un treball obert al que li "marqui" el cos.Una música que "esgota" els ballarins La música de l'espectacle té una sonoritat "coneguda" pel públic i aquest "ràpidament" la podrà reconèixer. "Era important per mi que la música fos accessible tant pel públic com pels ballarins. La ment no l'ha d'analitzar i es percep directament", ha apuntat. Tot i això, el responsable del muntatge ha reconegut que és "molt ràpida" i que té "moltes capes". Per això, els intèrprets fan diversos 'solos' dins l'actuació conjunta. Amb tot, aquest ritme tant "accelerat" és esgotador pels ballarins i requereix molta energia. "Al principi de l'obra patim per l'exigència que ens requereix, ens preguntem si arribarem a canalitzar tot el que implica. Ens esgota", ha admès Hauert."Intel·lectualitat contra popularitat"La nova peça de Hauert ofereix un joc entre la cultura considerada més intel·lectual i la més popular, entre la seducció directa i les falses expectatives. 'Inaudible' compta amb diverses formes d'interpretació que actuen juntes "per crear l'experiència artística". Així, es proposa una "confrontació" entre la música i la interpretació coreogràfica. Durant l'espectacle les interpretacions musicals donen ímpetu als moviments individuals i col·lectius dels ballarins, al mateix moment que les coreografies aporten "color" a la música.