El consorci liderat per Sacyr Vallehermos s'adjudica l'ampliació del canal de Panamà per 2.244 milions

El consorci liderat per Sacyr Vallehermoso, del qual formen part la italiana Impregilo, la belga Jan de Nuil i la panamenya Constructora Urbana, és el virtual guanyador de la licitació pel contracte d'obres d'ampliació del Canal de Panamà, per haver presentat la millor oferta econòmica, que puja a 2.244,6 milions d'euros. En aquesta obra, un dels majors projectes d'enginyeria civil de la història, també hi ha licitat un altre grup participat per companyies espanyoles, CANAL, (Acciona, FCC i ACS, a més de Hochtief i la mexicana Ica), que va presentar una oferta de 3.991 milions d'euros, així com un consorci internacional integrat per l'americana Betchel i les japoneses Mitsubishi i Tasei, que van licitar amb una oferta de 3.010 milions d'euros.
El consorci liderat per Sacyr Vallehermos s'adjudica l'ampliació del canal de Panamà per 2.244 milions
Panamà

El consorci liderat per Sacyr Vallehermos s'adjudica l'ampliació del canal de Panamà per 2.244 milions

El consorci liderat per Sacyr Vallehermoso, del qual formen part la italiana Impregilo, la belga Jan de Nuil i la panamenya Constructora Urbana, és el virtual guanyador de la licitació pel contracte d'obres d'ampliació del Canal de Panamà, per haver presentat la millor oferta econòmica, que puja a 2.244,6 milions d'euros. En aquesta obra, un dels majors projectes d'enginyeria civil de la història, també hi ha licitat un altre grup participat per companyies espanyoles, CANAL, (Acciona, FCC i ACS, a més de Hochtief i la mexicana Ica), que va presentar una oferta de 3.991 milions d'euros, així com un consorci internacional integrat per l'americana Betchel i les japoneses Mitsubishi i Tasei, que van licitar amb una oferta de 3.010 milions d'euros.
L'ampliació del canal de Panamà és un dels projectes més grans d'enginyeria civil de la història.

L'ampliació del canal de Panamà és un dels projectes més grans d'enginyeria civil de la història.

El consorci Grups Units pel Canal, liderat per l'espanyola Sacyr Vallehermoso, s'ha convertit en el virtual guanyador de les obres del tercer joc de rescloses del canal de Panamà, en obtenir la màxima qualificació entre els projectes presentats. Grups Units pel Canal, integrat a més per la italiana Impregilo, la belga Juan de Nul i la panamenya Constructora Urbana, obtindrà així la concessió de l'obra si compleix alguns requisits addicionals i no impugnen el procediment els altres dos grups aspirants.

El gerent encarregat del contracte, Adiano Espino, ha anunciat en un acte celebrat a la seu de l'Autoritat del Canal de Panamà, que el projecte presentat per Units pel Canal ha assolit la màxima qualificació tècnica. La proposta presentada per Units pel Canal inclou la fabricació del tercer joc de rescloses per la companyia holandesa Heerema Fabrication. Les ofertes presentades tant pel consorci CANAL com per Bechtel, Taisei, Mitsubishi Corporation van obtenir puntuacions inferiors en la part tècnica i els seus preus.

El canal de Panamà, dissenyat en 1904 per a vaixells de 267 metres d'eslora i 28 metres de mànega, com màxim, s'ha quedat petit amb l'aparició dels vaixells coneguts com a "post-Panamax", que superen amb escreix aquestes mesures, per la qual cosa l'ampliació a través de la construcció d'aquest nou joc de rescloses feia temps que era necessari.

Amb aquesta obra, l'Autoritat del Canal de Panamà, l'entitat estatal que administra la via aquàtica des del seu lliurament pels nord-americans l'any 2000, pretén duplicar la capacitat de trànsit, que actualment es calcula que aconsegueix el 5% del comerç mundial.

Les noves rescloses, un joc a l'Atlàntic i un altre al Pacífic, tindran tres graons cadascuna, de 427 metres de llarg per 55 d'ample i 18,3 de profunditat, i comptaran amb piscines laterals que permetran estalviar prop de la meitat de l'aigua que usin, ja que tot el sistema s'abasteix de la pluja de la conca del canal.

L'obra també requerirà la construcció de tres preses i a les companyies contractistes se'ls ha exigit que tot el sistema estigui dissenyat perquè tingui una vida útil d'almenys cent anys.

Després d'aquest procés, només quedarà per convocar, a finals de mes, la licitació de la cambra i últim contracte d'excavació seca del programa, considerat el segon més important de l'ampliació, que suposa la construcció d'una llera d'accés al Pacífic de 6,1 quilòmetres que unirà al tercer joc de rescloses al Pacífic amb el Corte Culebra, la part més estreta del canal.