El Consorci d'assegurances comença a pagar les indemnitzacions als afectats per la calamarsada de Girona

El Consorci d'assegurances comença a pagar les indemnitzacions als afectats per la calamarsada de Girona

El Consorci d'assegurances comença a pagar les indemnitzacions als afectats per la calamarsada de Girona

Primer pla del president del Col·legi de Mediadors d'assegurances de Girona, Jordi Triola aquest divendres 7 de juliol de 2017. (Horitzontal)

Primer pla del president del Col·legi de Mediadors d'assegurances de Girona, Jordi Triola aquest divendres 7 de juliol de 2017. (Horitzontal)

ACN Girona.-Part dels afectats per la calamarsada que va inundar Girona el passat 30 de juny ja han cobrat pels desperfectes que el temporal va provocar. Segons ha confirmat el president del Col·legi de Mediadors d'Assegurances de Girona, Jordi Triola, el consorci va donar les primeres ordres de pagament el dijous passat. Aquest ens actua en situacions excepcionals com la que es va produir, i rep una part dels casos; els altres van a càrrec de les companyies asseguradores. Triola calcula que a finals de mes ja hauran atès tots els casos relacionats amb la calamarsada. "Gràcies a la bona coordinació, una setmana després del desastre, ja s'han començat a rebre les primeres indemnitzacions", ressalta. Fins el passat divendres el consorci havia rebut 462 reclamacions, la majoria d'habitatges particulars i negocis.

Una setmana i mitja després de la calamarsada que va deixar pisos, garatges i molts negocis del centre de Girona plens d'aigua i gel, els primers afectats ja han començat a cobrar pels desperfectes. Una celeritat que des del Col·legi de Mediadors d'Assegurances vinculen a "l'esforç i la coordinació" que hi ha hagut entre institucions. "Cal tenir en compte que el dilluns posterior a la tempesta teníem 23 pèrits treballant", destaca el president del col·legi, Jordi Triola.Ara mateix són 26 els professionals que segueixen avaluant els danys que va provocar la calamarsada. La part més important són negocis que tenien magatzems al soterrani i que se'ls ha inundat, domicilis particulars on l'aigua els ha entrat a dins, o garatges on hi havia cotxes que no van tenir temps de sortir.Amb tot, el president del col·legi pronostica que a finals d'aquest mes de juliol ja s'hauran resolt "la immensa majoria de casos" que entrin en el consorci. "Encara ens arriben algunes reclamacions, però són poques. Ara falta acabar els peritatges i que es vagin donant les ordres de pagament", explica Triola.Dues vies separadesEn ocasions tan excepcionals com aquesta calamarsada les reclamacions es canalitzen per dues vies. D'una banda el consorci, representat per l'Estat, i de l'altra la companyia asseguradora. La diferència és que el consorci cobreix els casos provocats directament per la inundació i les assegurances la resta. "Per ser gràfics, si l'aigua t'entra per sota la porta se'n fa càrrec el consorci, si ho fa per la teulada ho fa la companyia", comenta Triola.Per això, és possible que hi hagi afectats que hagin de tramitar les reclamacions a través de la seva asseguradora i també a través del consorci. Fins el passat divendres, aquest ens havia rebut 462 reclamacions de sinistre. D'aquestes, 196 corresponien a habitatges i comunitats, 163 a comerços, oficines o indústries i 103 a vehicles.Triola explica que la intervenció del consorci es deu a la gravetat de la tempesta. "Estem parlant que en moments concrets es va arribar als 190 l\/m2, això és un fet excepcional, per això hi entra l'Estat", destaca. Cal tenir en compte que les companyies asseguradores entren a valorar els danys a partir dels 40 o 50 l\/m2.La importància de l'assegurançaTriola ha posat en valor la importància de disposar d'una assegurança. A diferència dels vehicles, en habitatges no és obligatòria. En aquests casos, si no es disposa d'una pòlissa amb una companyia l'afectat no cobrarà en cap cas. El president del col·legi recorda que si s'ha inundat un pis, i l'inquilí no té una assegurança, haurà de pagar de la seva butxaca encara que estigui de lloguer. Triola però, va més enllà de casos tan excepcionals com el de la calamarsada. "Si, per exemple, et deixes una aixeta oberta i no tens una assegurança hauràs de pagar els desperfectes dels pisos afectats i el teu. D'aquí la importància de tenir pòlissa", conclou.