Comerç Just

El Comerç Just va fent forat al mercat espanyol i segueix els passos d'Europa

El Comerç Just és un tipus d'intercanvi internacional que busca aconseguir unes relacions comercials equitatives entre els països rics del nord i els països pobres del sud del planeta. Es tracta d'una pràctica empresarial que algunes ONG estan intentant donar a conèixer al primer món. La intenció principal és que el productor del tercer món percebi el que li correspon per la fabricació o l'elaboració d'un producte. I és que la situació actual és l'explotació de la mà d'obra del tercer món i la compra dels seus productes per intermediaris que després revenen al primer món a un preu més elevat.

Actualitzat
Segons una enquesta feta per l'Ajuntament de Barcelona, el mes de març del 2003, un 69 per cent dels consultats han sentit a parlar de Comerç Just, dos de cada tres persones estarien disposades a pagar una mica més per comprar un producte de comerç just i un 22,2 per cent ha comprat algun producte de Comerç Just l'últim any. També es destaca que la majoria dels ciutadans que van comprar productes de Comerç Just l'últim any fan una valoració positiva de la qualitat. D'altra banda, un 70,9 per cent dels consultats no sap a quins punts de venda o establiments es pot comprar productes de Comerç Just. L'últim any, el Comerç Just ha crescut a Catalunya i s'ha passat dels gairebé 300 punts de venda a més de 500 i les màquines de cafè de Comerç Just, per exemple, han augmentat de 300 a 450, com també ha augmentat la presència a les cadenes de supermercats. Fa més de trenta anys que els grups solidaris i ONG europees van iniciar el Comerç Just. A Espanya es va iniciar entre cap a l'any 1995 i representa l'1 per cent del Comerç Just d'Europa. Aquesta divergència de consum entre Espanya i Europa es pot atribuir, d'una banda, a la diferència en els anys d'introducció i, de l'altra, al fet que a 17 països funciona la certificació d'etiquetatge del Comerç Just, on hi ha 100 marques convencionals de cafè que treballen amb etiquetes d'aquest tipus de comerç, i a Espanya encara no, tot i que a Catalunya, en concret, es considera que el mercat és prou madur com per crear una etiqueta. Les ONG, fins ara encarregades d'introduir aquest comerç i garantir-ne l'origen, tenen com a objectiu aconseguir aquest etiquetatge que permetria una normalització més important de la venda d'aquests productes en el mercat. Cinc milions de persones del tercer món reben un preu digne gràcies al sistema de Comerç Just, però encara queda molt per fer ja que actualment el país productor de cafè rep menys del 10 per cent del preu de venda. Si a la ciutat de Barcelona el cafè que es consumís fos procedent del Comerç Just això suposaria un sou digne per a 70.000 famílies del tercer món.
Anar al contingut