Barcelona

El carril bus-VAO s'estrena amb menys afluència de la prevista

Han utilitzat el nou carril d'Alta Ocupació uns 1.550 vehicles privats i 190 autobusos. Les xifres són molt inferiors als 300 autobusos i els 7.500 vehicles que s'havien estimat. El carril ha costat 80 milions d'euros.

RedaccióActualitzat
Barcelona ha estrenat una infraestructura per regular la congestió als accessos a la ciutat. El nou carril bus i per als anomenats Vehicles d'Alta Ocupació (VAO) per sobre de la C-58 uneix amb 6,8 quilòmetres de longitud l'avinguda Meridiana de Barcelona i Ripollet. Ha entrat en funcionament aquest dilluns sense incidències destacables i amb poc trànsit. De fet, el director de Transports i Mobilitat, Ricard Font, ha valorat "positivament" l'entrada en funcionament d'aquest carril, pensat per a autobusos, taxis, motos, cotxes per a persones amb mobilitat reduïda, amb més de tres ocupants i ecològics.

Entre les 6.30 i les 12.30, la nova infraestructura ha donat servei a 3.200 persones a bord de 1.200 vehicles privats i a 4.400 usuaris dels 110 busos que poden circular per aquesta via. Entre les 16.00 i les 19.45 hores, un total de 350 vehicles han circulat en sentit Sabadell. D'aquests, 80 han estat autobusos, segons fonts de la Conselleria de Territori i Sostenibilitat. També s'han detectat un gran nombre de motos, però no s'han pogut comptabilitzar.

Les xifres del primer dia, però, queden lluny de les estimacions. I és que el carril espera rebre més de 300 autobusos al dia i més de 7.500 vehicles dels 150.000 que diàriament surten o entren a la ciutat entre setmana. L'objectiu és descongestionar una de les vies més transitades de Catalunya, però en aquesta estrena no s'ha aconseguit, ja que les retencions des del Vallès s'han repetit a primera hora.

Obert mig dia i entre setmana

El carril bus-VAO té un horari i unes normes d'ús. Estarà obert entre setmana de 6.30 a 13.00 hores en sentit entrada a Barcelona, i de 16.00 a 22.00 en sentit sortida de Barcelona.

A la resta de les franges horàries, els carrils estaran tancats, així com també els caps de setmana. Tot i això, es podran obrir en funció de les necessitats de mobilitat.

Qui hi pot circular?

El carril està pensat per a autobusos i vehicles especials o amb molts ocupants. Aquí hi entren: taxis, turismes o vehicles mixtos amb tres o més ocupants, motocicletes, vehicles per a persones amb mobilitat reduïda i vehicles ecològics.

Tant els de mobilitat reduïda com els ecològics hauran d'anar identificats. Els primers, amb l'etiqueta V-15 al parabrisa. Els segons, els de baixes emissions, també necessiten una etiqueta que poden aconseguir a la web ecoviat.com. Un cop registrats, rebran una etiqueta identificativa. Fins ara se n'han repartit 1.300.

Un 10% d'infractors el primer dia


Els Mossos d'Esquadra han realitzat controls al llarg del dia. Al matí, el 80% dels vehicles privats que han utilitzat el carril són VAO, és a dir, hi viatjaven tres o més ocupants, i un 10% eren vehicles ecològics. El 10% restant incomplien les normatives d'ús, però la policia catalana ha decidit no multar-los. A la tarda, el 100% dels vehicles controlats complien la normativa.

Multa de 200 euros

Segons dades de la Generalitat, dels 150.000 vehicles diaris que circulen per aquesta via, un 5% transporta tres o més ocupants. Així, uns 7.500 vehicles podran utilitzar la nova infraestructura, a més dels cotxes elèctrics i ecològics.

Això sí, la infraestructura compta amb un espai central reservat perquè els Mossos d'Esquadra vigilin que hi circulen els vehicles autoritzats. Si algú se salta la norma, com el cas del conductor de Madrid que circulava acompanyat per una maniquí, li podran caure 200 euros de multa.

Autobusos exprés

Amb el nou carril s'estrenen quatre línies d'autobusos exprés interurbans, els denominats Exprés.Cat: Barcelona-Ripollet, Barcelona-Sabadell, Barcelona-Terrassa i Barcelona-Cerdanyola del Vallès-UAB.

La línia de Ripollet tindrà una freqüència de 10 minuts en hora punta, 15 minuts en hora vall. El recorregut és de 30 minuts. La de Sabadell passa cada 15 minuts i triga també mitja hora. La de Terrassa és cada 20 minuts i en triga 40. I la de Cerdanyola passa cada 20 minuts. La parada a Barcelona de les quatre línies és Sagrera-Meridiana, amb correspondència amb el metro i Rodalies.

Són la punta de llança de les 40 línies que ha dissenyat el govern per concentrar el 40% de la demanda de mobilitat, amb 21 milions de passatgers cada any.

El nou carril ha costat 80 milions d'euros, finançats al 50% entre fons de la Unió Europea i l'empresa pública Tabasa. Està gestionat pel Servei Català de Trànsit.
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut