Barcelona

El Born Centre Cultural acull un simposi sobre arqueologia urbana

RedaccióActualitzat

Al Born Centre Cultural es fa durant tres dies el primer Simposi Internacional d'Arqueologia. Ha portat a Barcelona especialistes de tot el món per explicar la seva experiència de la complexitat dels treballs arqueològics al cor de les ciutats antigues i les estratègies per donar a conèixer aquesta riquesa patrimonial. S'hi ha presentat el projecte Born Jaciment per continuar la recerca arqueològica, i diversos projectes tecnològics com "El Born 3D" per enriquir l'experiència dels visitants.

El Born Centre Cultural va ser el museu més visitat de Barcelona l'any passat. Amb gairebé dos milions de visitants, per primer cop l'arqueologia ha centrat l'interès del gran públic, que hi descobreix les claus d'un moment històric. Però el Born no és només la foto fixa del 1717, quan es van enderrocar mil edificis de Barcelona per fer la ciutadella militar. Ara, passat el Tricentenari, se li vol donar un nova dimensió, perquè a banda del seu simbolisme, el Born és també un gran jaciment arqueològic de 8.000 metres quadrats, i el 60% encara no s'ha excavat.

Al Born, a sota de les restes de la ciutat de principis del segle XVIII, documentades amb molt detall, hi ha la trama medieval, musulmana i romana. Durant el I Simposi Internacional d'Arqueologia Urbana s'ha anunciat que el juny que ve es començaran a fer noves excavacions per fases, a sota dels paviments. Realitzades per alumnes de la Universitat de Barcelona, conviuran amb les visites.

Per a Carme Miró, responsable del Pla Barcino: "No s'ha excavat ni la quarta part del Born. Ens queda molt per saber, ni ho acabarem nosaltres. Nosaltres creiem que fins i tot és un valor afegit poder visitar el Born i veure arqueòlegs treballant aportarà un punt més al visitant que vingui."

L'arqueologia està plena de sorpreses. Això ha quedat clar durant el I Simposi Internacional d'Arqueologia, primera activitat acadèmica important que es fa al Born, amb experts de diversos països, per establir formes de confluència i diàleg entre centres amb jaciments arqueològics urbans amb problemes i potencials semblants als del Born.

A Chaves, a Portugal, la construcció d'un pàrquing sota la plaça Arrabalde va permetre descobrir unes termes romanes gairebé intactes. Un cop eliminat tot el que hi havia al damunt, com una muralla del segle XVII, es va poder restituir el balneari romà al seu estat original, i s'ha recuperat el circuit de l'aigua, que brolla a 70 graus de temperatura, cosa que, ha dificultat els treballs, com també els problemes de finançament que afecten molts projectes arqueològics i que en aquest cas han endarrerit fins l'any que ve la inauguració del museu.

Per l'arqueòleg Sérgio Carneiro, cap del projecte arqueològic a Chaves: "L'edifici és viu; encara hi ha tota la circulació de l'aigua, les piscines funcionen; està como per prendre un bany. El fet d'estar tan ben conservat el balneari termal romà va facilitar molt la tasca de convèncer els polítics que calia museïtzar-lo."

Al cor de Roma, a la Cripta Balbi, 20 anys d'excavacions i 20 de restauracions, interrompudes durant un temps per problemes de finançament, han fet possible explorar, en un sol espai, dos mil anys d'història urbana. A sobre de l'estructura d'un teatre romà, al llarg dels segles es van fer successivament una església, un convent i habitatges. Des de fa 15 anys, el conjunt arqueològic i el seu museu permeten viatjar en el temps, des de l'època romana a la medieval i la contemporània.

Enrico Zanini, un dels principals responsables de la Cripta Balbi, creu que "el nostre patrimoni cultural és un recurs econòmic molt important avui. Cada cop que invertim un euro en patrimoni cultural, aquest euro es transforma en quatre o cinc; és la inversió més segura, en termes econòmics i socials."

Durant el simposi, s'ha presentat "El Born 3D", un complex treball virtual encara en marxa que s'està fent des de Veclus, empresa de professionals del patrimoni, que permetrà navegar amb tauletes i mòbils per cada racó del conjunt i aprofundir en diverses àrees temàtiques.

Com explica Carme Miró, "s'ha escanejat tot el Born, i el visitant que vegi l'aplicació arribarà a llocs que ni els arqueòlegs podem arribar. La tecnologia ens ajuda a interpretar. Però sempre al darrere hi ha d'haver una recerca. Per fer l'aplicació 3D, hem estat dos anys treballant. Quan tens les dades científiques, la tecnologia t'ajuda molt a poder difondre, i sobretot per la joventut, i els nens.

El projecte se suma a d'altres com la recreació de la Barcelona romana, Barcino 3D. Ara l'objectiu és seguir desenvolupant noves eines virtuals que aniran fent accessible i amb més profunditat el coneixement de la història de la ciutat.

VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut