El teatre L'Atlàntida de Vic. (Foto: ACN)
El teatre L'Atlàntida de Vic. (Foto: ACN)
Barcelona

El 2011 el consum cultural a Catalunya va augmentar excepte en cinema

El consum cultural a Catalunya va augmentar durant l'any passat, excepte en el cas del cinema, que va baixar un 0,9%, segons l'informe "La dieta cultural dels catalans 2011", elaborat per la Fundacc a partir de les dades del Baròmetre de la Comunicació i la Cultura.

RedaccióActualitzat
Segons l'informe "La dieta cultural dels catalans 2011", elaborat per la Fundacc a partir de les dades del Baròmetre de la Comunicació i la Cultura, el consum cultural a Catalunya va augmentar l'any passat, excepte en el cas del cinema, que va baixar un 0,9%.

El director general de la fundació Fundacc, Joan Sabaté, ha fet públic aquest estudi, elaborat a partir de 24.683 entrevistes entre el gener i el desembre de l'any passat, però ha alertat que la tendència en els primers mesos del 2012 ha canviat per la incidència de la crisi econòmica.

A més, ha dit que l'increment de l'IVA del 8 al 21% en els productes culturals a partir del setembre "pot tenir uns resultats molt negatius per als consums de la cultura de pagament" en els pròxims mesos. "Es tracta clarament d'una mala notícia", ha assegurat.

La música, amb un 92% de catalans que diu que n'escolta, un 3% més que el 2010 i un 5% més que el 2008, segueix sent el producte cultural més consumit.

Els llibres, amb 3,9 milions de lectors catalans, un 61% davant del 57% que ho feia el 2008, és el segon i el cinema és la tercera proposta que desperta un interès més gran, encara que baixa el seu consum un 0,9%, perquè, segons Sabaté "està canviant la forma de consum de cinema", amb menys assistència a les sales.

Pel que fa al cinema que s'ha vist en català, les dades indiquen que s'ha passat del 4,5% al 8%, mentre que el cinema en castellà ha passat d'un consum del 91% a un del 87%.

El nombre de catalans que juguen a videojocs, amb un augment total del 50% en els últims 4 anys, no para de créixer. L'any passat el consum de videojocs va augmentar un 11%. Sabaté ha dit que el nombre de videojocs comprats en botigues ha baixat des del 2008 i que creix l'ús dels que es troben a internet. Les dades no distingeixen entre els comprats a la xarxa o piratejats.

De l'apartat sobre concerts, i des del 2008, destaca el descens del 12% d'assistència a concerts de pagament i l'increment del 21% als gratuïts; una tendència semblant a la de les exposicions, on cauen les de pagament un 10% i augmenten les gratuïtes un 12%.

L'estudi incideix en què hi ha hagut un 6% més de públic en els espectacles programats -teatre, màgia, circ- i destaca que hi va haver un augment del 12% en l'assistència als espectacles en català, mentre que, des del 2008, cau un 16% l'assistència als espectacles en castellà.

D'una altra banda, uns 250.000 catalans, un 3%, no van fer cap consum cultural l'any passat, reduint-se aquest nombre respecte al 2010 en unes 66.000 persones. Es tracta, majoritàriament, de persones de més de 65 anys, jubilades, de classe mitja baixa i baixa, que provenen de la primera gran onada d'immigració arribada a Catalunya al segle XX. Sabaté creu que es tracta d'un "fenomen molt generacional" i ha destacat que en el cas de les noves generacions i de la nova immigració "sempre hi ha algun tipus de consum cultural".
Anar al contingut