Educació defensa fer revàlides "homogènies" a tot l'Estat en acabar cada etapa educativa i Catalunya s'hi oposa

Catalunya no està d'acord que sigui el ministeri qui avaluï els resultats dels alumnes en acabar Primària, ESO i Batxillerat. Wert defensa davant els consellers les avaluacions homogènies, però obre la porta perquè les comunitats autònomes en gestionin una part.
Educació defensa fer revàlides "homogènies" a tot l'Estat en acabar cada etapa educativa i Catalunya s'hi oposa
Madrid

Educació defensa fer revàlides "homogènies" a tot l'Estat en acabar cada etapa educativa i Catalunya s'hi oposa

Catalunya no està d'acord que sigui el ministeri qui avaluï els resultats dels alumnes en acabar Primària, ESO i Batxillerat. Wert defensa davant els consellers les avaluacions homogènies, però obre la porta perquè les comunitats autònomes en gestionin una part.
Redacció
El ministre d'Educació, José Ignacio Wert

El ministre d'Educació, José Ignacio Wert

Catalunya i Euskadi s'oposen a la proposta del Ministeri d'Educació de ser l'Estat qui avaluï els resultats acadèmics dels alumnes en acabar Primària, ESO i Batxillerat. La qüestió s'ha debatut a la Conferència Sectorial d'Educació, en què el ministeri ha presentat a totes les comunitats l'avantprojecte de llei per a la millora de la qualitat de l'educació. El ministre d'Educació, José Ignacio Wert, ha defensat les avaluacions "homogènies" dels alumnes a tot l'Estat, unes proves que dissenyaria el ministeri i que, segons Wert, tenen com a objectiu poder avaluar la qualitat del sistema educatiu de cada "regió" i comparar-la entre elles.

Els governs català i basc consideren que és una invasió de competències i alerten que qui estableix el currículum ha de ser també qui estableix les proves. Per la consellera d'Ensenyament, Irene Rigau, "qui determina el currículum és qui ha d'avaluar" els alumnes i, per tant, "en la mesura que qui té la competència curricular és la Generalitat és també qui ha d'avaluar-los". Rigau ha dit també que el govern "vetllarà aferrissadament" per defensar la competència i que no comparteix que hagin de ser unes proves dissenyades des del ministeri. A més, ha avançat que el govern recorrerà la futura llei al Tribunal Constitucional si finalment s'imposen exàmens al final de cada etapa educativa.

Per contra, el ministre Wert ha insistit en la necessitat de dur a terme aquestes proves de revàlida, que seran "uniformes" a tot l'Estat, però ha obert la porta a introduir-hi una part "variable" que podrien determinar les comunitats autònomes, sempre que mantinguin una part troncal a tot l'Estat. Aquestes revàlides "iguals", ha manifestat el ministre, haurien de permetre la comparació de les comunitats i de les comunitats amb el conjunt de l'Estat. Wert sosté, a més, que hi ha estudis internacionals que acrediten que els sistema d'avaluació externs arriben a aconseguir una millora del rendiment.

Amb la reforma desapareixeria la prova d'accés a la universitat (PAU), cosa que faria que les universitats fessin els seus propis tests i entrevistes als alumnes. L'executiu espanyol també proposa fomentar algunes assignatures i reduir els itineraris de l'ESO.

La proposta encara ha de passar tot el tràmit legislatiu i, per tant, a partir d'ara, s'obre un procés per avaluar l'avantprojecte de reforma educativai i poden haver-hi modificacions.