Dos morts en explotar un camió amb productes químics en un accident de trànsit a Castelló

Dues persones han mort i tres han quedat ferides per l'explosió d'un camió carregat de nitrat a l'altura de Barraques, a Castelló. El camió havia topat mitja hora abans amb un cotxe. Els morts són el conductor i un camioner que es trobava en la retenció i que ha rebut l'impacte d'una pedra. L'explosió ha fet un cràter d'uns 30 metres de diàmetre. El trànsit s'ha hagut de tallar durant tot el matí, però ha estat restablert a la tarda.
Dos morts en explotar un camió amb productes químics en un accident de trànsit a Castelló
Castelló

Dos morts en explotar un camió amb productes químics en un accident de trànsit a Castelló

Dues persones han mort i tres han quedat ferides per l'explosió d'un camió carregat de nitrat a l'altura de Barraques, a Castelló. El camió havia topat mitja hora abans amb un cotxe. Els morts són el conductor i un camioner que es trobava en la retenció i que ha rebut l'impacte d'una pedra. L'explosió ha fet un cràter d'uns 30 metres de diàmetre. El trànsit s'ha hagut de tallar durant tot el matí, però ha estat restablert a la tarda.
L'accident ha passat a les 12.20 del migdia al quilòmetre 56 de la nacional 234 Sagunt-Burgos. Ha estat una col·lisió frontal entre un turisme que envaïa el carril esquerre i un camió que duia de Sagunt a Saragossa 25 tones de nitrat amònic. El turisme s'ha incendiat i el conductor ha mort a l'acte. El camió, descontrolat, ha avançat cent metres, ha bolcat i ha quedat intacte al costat de la carretera. El xofer, de fet, ha pogut sortir sol del vehicle amb ferides lleus. L'explosió encara ha trigat mitja hora, quan s'ha barrejat de manera fatal el nitrat i el gasoil que perdia el dipòsit. En aquell moment hi havia molts camioners que s'havien aturat per auxiliar els accidentats. La pluja d'objectes, a més de matar un camioner, ha ferit lleument cinc persones més. L'esclat ha deixat un forat de set metres de profunditat i trenta de diàmetre, ha sembrat el paisatge de pedres, terra i peces metàl·liques procedents del camió, ha desplaçat més de 50 metres una roca que pesava milers de quilos, ha arrancat i trencat els arbres més pròxims i ha provocat incendis en quinze punts situats en un cercle d'un quilòmetre. El trànsit s'ha pogut desviar per carreteres secundàries, però centenars de camions que ja no podien recular hi han quedat atrapats. La carretera, ha estat tallada durant prop de sis hores, i s'ha reobert ja passades les cinc de la tarda. Per aquesta via circula tot el trànsit que des de València va i ve de Saragossa, Euskadi i el sud-oest de França, amb una intensitat que arriba fins als mil vehicles per hora. Des de fa més de deu anys està previst que aquest tram es transformi en autovia. Què és el nitrat d'amoni? El nitrat amònic és un material perillós inclòs amb el número 1942 en els productes de transport regulats pels serveis d'emergències. És una sal utilitzada com a adob i que crema o explota molt difícilment. No és combustible, però sí un comburent, és a dir, que facilita la combustió d'altres materials i arribat el cas, si explota, ho fa d'una forma molt contundent. El nitrat d'amoni era el producte que elaborava la fabrica AZF de Tolosa de Llenguadoc que va explotar al setembre del 2001. En l'explosió hi va haver 32 morts i milers de ferits, i més de 30.000 vivendes de la ciutat van resultar danyades. No ha quedat establert què va provocar l'explosió, si va ser accidental o un atemptat terrorista, però el cert és que l'explosió, o el que els experts van explicar que havia passat --una deflagració instantània de gran magnitud--, va destruir tot el que hi havia en un radi d'uns quants quilòmetres. I és que el nitrat d'amoni, a més d'un adob, és un component de productes pirotècnics i d'altres explosius. Durant anys, l'organització terrorista ETA utilitzava amonal, un explosiu que és una barreja de nitrat amònic i pols d'alumini.