Dos llibres recuperen els paisatges de la Catalunya dels anys 30 i 50

Amb pocs dies de diferència s'han trobat a les llibreries dues obres de fotografies que són dues perles. D'una banda, un recorregut per la Costa Brava dels anys 50, amb els inicis del boom turístic, amb fotos de Català-Roca i Miserachs i textos de l'escriptora Rosa Regàs. D'altra banda, un àlbum d'imatges de la Barcelona dels anys 30 elaborat per un testimoni directe de l'època, l'historiador Josep Maria Ainaud de Lasarte. El llibre esdevé la memòria visual d'una època especialment agitada.
Dos llibres recuperen els paisatges de la Catalunya dels anys 30 i 50
Barcelona

Dos llibres recuperen els paisatges de la Catalunya dels anys 30 i 50

Amb pocs dies de diferència s'han trobat a les llibreries dues obres de fotografies que són dues perles. D'una banda, un recorregut per la Costa Brava dels anys 50, amb els inicis del boom turístic, amb fotos de Català-Roca i Miserachs i textos de l'escriptora Rosa Regàs. D'altra banda, un àlbum d'imatges de la Barcelona dels anys 30 elaborat per un testimoni directe de l'època, l'historiador Josep Maria Ainaud de Lasarte. El llibre esdevé la memòria visual d'una època especialment agitada.
Entre 1930 i 1940 Barcelona va arribar al milió d'habitants i va recuperar la seva identitat de capital de Catalunya amb l'arribada de la Segona República i la Generalitat. Pocs anys més tard, però, la ciutat hauria de viure la fam i els bombardejos enmig de la Guerra Civil. El polític i historiador Ainaud de Lasarte fa la crònica d'aquests fets i també de la vida quotidiana dels barcelonins a "Barcelona anys trenta".

Els inicis del turisme a la Costa Brava

La mirada de Francesc Català-Roca i Xavier Miserachs acompanyen la ploma de Rosa Regàs en un recorregut visual per les costes gironines. En aquells temps la Costa Brava vivia l'arribada d'un fenomen nou: el turisme. Els dos fotògrafs van saber captar amb ironia i oportunitat uns escenaris on es barrejaven tradició i modernitat: turistes prenent el sol i vilatanes fent la bugada, els primers biquinis amb els símbols del "typical spanish". Tot plegat, sota la mirada de les autoritats, que s'havien de moure entre la permissivitat i la salvaguarda de la moral de la dictadura.