Pla mig d'esquena dels joves que participen al programa 'Aules Connectades' a l'institut Barcelona Congrés el 30 de setembre de …
Pla mig d'esquena dels joves que participen al programa 'Aules Connectades' a l'institut Barcelona Congrés el 30 de setembre de 2016 (horitzontal)

Dos instituts de Barcelona poleixen les competències bàsiques de joves en risc d'exclusió per garantir-los èxit escolar

ACN Barcelona.-Una vuitantena d'alumnes de 2n i 3r d'ESO dels Instituts Barcelona Congrés i Sant Andreu, a Barcelona, participen aquest curs a 'Aules Connectades', un programa de l'ONG Ajuda en Acció en col·laboració amb Connectats per aconseguir l'èxit educatiu d'un col·lectiu que es caracteritza per no tenir bons resultats acadèmics, ser conflictiu i saltar-se les classes. En una prova pilot, es va detectar que la motivació i l'actitud en vers l'estudi millorava amb unes sessions on es treballa per projectes i per reforçar algunes competències. Enguany, a més, s'hi afegeix orientació laboral. L'objectiu final és que els alumnes més vulnerables puguin graduar-se i entrar al món laboral amb més garanties.

Millorar algunes competències bàsiques, socials i curriculars, mentre fan projectes innovadors i motivadors que els incentiven les ganes d'estudiar. Aquest és l'objectiu final del projecte 'Aules connectades', un programa impulsat per l'ONG Ajuda en Acció que, en col·laboració a Connectats, ha desenvolupat en dos instituts de Barcelona com a prova pilot i que ara estén per arribar a més alumnes. L'any passat van ser 40, els nois i noies en risc d'exclusió, que van passar pel taller i enguany, ja són 80 en dos instituts. Són alumnes que van endarrerits en estudis, ja sigui perquè han arribat fa poc o perquè no han obtingut mai bons resultats acadèmics. Per tant, són estudiants amb un currículum adaptat que, a priori, no tenen ganes de seguir estudiant i que per tant, hi ha risc que no acabin ni la Secundària Obligatòria. Per això, des de l'Institut, se'ls ha inclòs en aquest programa. La prova pilot de l'any passat va tenir bons resultats, i tal i com explica la Patrícia Córcoles, coordinadora de 2n d'ESO de l'Institut Barcelona Congrés, de Barcelona, va funcionar i es va crear ''cohesió de grup''. El projecte va consistir en un ''room escape'', i per construir-lo es van treballar algunes competències bàsiques en català, castellà i matemàtiques, de manera que, sense un format tradicional de classe, van poder reforçar matèries que no tenen consolidades. Per Córcoles, el més important és que van millorar la motivació en sentir-se més integrats a l'Institut. De fet, aquesta és la clau, explica el Diego Salazar, coordinador de Connectats. Considera que l'absentisme s'ha aconseguit reduir perquè són activitats que els alumnes s'han sentit ''pròpies'' i han fet que fins i tot altres alumnes ho hagin percebut com una ''activitat interessant''. Ajuda en Acció destina 38 MEUR en aquest programa cada any, i preveu que s'allargarà uns 10 anys, per a que es consolidi i els resultats siguin visibles. Es va decidir treballar amb aquests col·lectius en veure que sovint, hi ha centres que no saben com acabar de cobrir les necessitats d'aquests joves. Azahara Haughey Barquín, de l 'ONG, explica que amb aquestes primeres proves, es van adonar que els alumnes entraven a l'aula amb una actitud diferent, més implicació i que es disminuïen els conflictes. Per Haghey, la pobresa és hereditària i si aquests alumnes no troben a l'institut, les respostes a les seves necessitats, no es formaran i per tant, no tindran accés a una feina que els permetí ascendir socialment. Per aquest motiu, i després d'un primer any, han decidit repetir i ampliar el projecte amb orientació laboral perquè els joves milloren en competències que els seran útils de cara a trobar feina.

Anar al contingut