Dormir poc o malament pot provocar patologies cròniques

La rutina horària, d'acord amb el rellotge biològic de cadascú, beneficia a curt i a llarg termini a l'hora de dormir
Dormir poc o malament pot provocar patologies cròniques

Dormir poc o malament pot provocar patologies cròniques

La rutina horària, d'acord amb el rellotge biològic de cadascú, beneficia a curt i a llarg termini a l'hora de dormir
Actualitzat
A Catalunya, un 30% de les persones que van al metge asseguren que tenen problemes per dormir

A Catalunya, un 30% de les persones que van al metge asseguren que tenen problemes per dormir

Passar la nit en vetlla no només ens perjudica el dia que no dormim bé, sinó que ens pot agreujar mals que ja patim. De fet, molts d'aquests ens els pot haver provocat la falta de son.

Per exemple, malalties com l'Alzheimer, la demència més freqüent, es relacionen amb l'apnea del son.

En les dones que han tingut un càncer de mama, s'ha demostrat que hi ha un elevat percentatge d'insomni que comença amb el diagnòstic de la malaltia, continua amb el tractament i persisteix un cop superada la situació per por de recaure.

I el 70% dels nens amb TDAH tenen dificultats per adormir-se.

 

Ritmes circadiaris i rellotge biològic

El ritmes circadiaris, els cicles que es reprodueixen al cos, estan produïts pel rellotge biològic, i s'ha demostrat que mantenir-los regulars redueix el risc de tenir altres trastorns del son, trastorns mentals o altres problemes de salut.

Aquests ritmes són els responsables que dormim durant la nit i estiguem actius la resta de la jornada.

No hi ha un sol cicle circadiari. Cada persona té el seu: el matinal, d'aquelles persones a qui no els costa llevar-se al matí, o el vespertí, dels qui estan més actius a la tarda-nit.

A aquests dos models se'ls anomena cronotip i el més important és que cada persona sàpiga bé quin és el seu per poder adaptar al màxim les seves rutines.

Notícia relacionada: Dormir fa que es consolidin els records, però només els que ens interessen

Temps biològic, temps social i temps ambiental

La Societat Espanyola del Son (SES) ha desenvolupat al seu web el "Test dels tres temps", un qüestionari que analitza la influència dels tres rellotges que influeixen en el nostre benestar: el temps biològic, el temps social i el temps ambiental.

Si els tres temps estan alineats, la persona es trobarà coordinada amb el seu "rellotge biològic". Si no ho estan, tindrà una cronodisrupció, i això pot tenir importants conseqüències negatives per a la salut, com síndromes metabòliques, trastorns afectius o envelliment prematur.

Notícia relacionada: Proves del son a casa per controlar les apnees, més còmodes i més precises

 

El son en nens i adolescents

Segons el president de la SES, Óscar Sans, la societat actual pateix en general una cronodisrupció dels ritmes biològics.

"Les causes són múltiples, però en destaquen la poca flexibilitat horària a la feina, els torns laborals mal planificats, la tornicitat, la manca d'assessorament a les empreses per part de professionals del son, la cultura espanyola, que tendeix a sopar molt tard, i la manca d'ajustament de la franja horària."

Els més sensibles a aquesta falta de coordinació són els nens i els adolescents, que estan en plena fase de creixement i, si els falten hores de dormir amb qualitat, poden tenir alteracions en el correcte desenvolupament del cervell. I això pot tenir amb conseqüències durant tota la vida.

"Entre el 30 i el 50% dels nens i adolescents tenen somnolència a classe, cosa que repercuteix directament en el seu rendiment escolar, en el consum de drogues i en el 'bullying'."

Factors que influeixen en el son

Els experts asseguren que un son insuficient està relacionat amb un augment de la gana i amb impactes negatius en l'atenció, la memòria i l'aprenentatge.

Alguns estudis suggereixen que la qualitat del son, més que la quantitat, influeix en la qualitat de vida i s'associa a un augment de pes.

Es recomana que almenys es dediquin dues hores al dia a gaudir de la llum natural.

També és important l'exercici físic, que es recomana fer-lo al matí perquè manté la persona més activa durant el dia.

I es recomana sopar dues hores abans d'anar a dormir per no alterar el sistema digestiu amb el ritme circadiari.

La migdiada, de 20 o 30 minuts, també és molt recomanable, sobretot per acabar la jornada amb energia.

 

A Catalunya, un 30% de pacients declara que té problemes per dormir les hores indicades i amb la qualitat del son suficient. Això és el que detecten els professionals de l'atenció primària. Bàsicament, aquestes persones manifesten que tenen dificultat per agafar el son o problemes per romandre adormits les hores necessàries i que es desperten prematurament.

 

TEMES:
Salut Alzheimer